Woningwaarde daalt in Haren tot 9% door vliegtuighinder

AB
© brusselnieuws.be
21/01/2016

De hinder van vliegtuiglawaai heeft een rechtstreekse impact op de waarde van een woning. Dat werd onderzocht aan de KU Leuven. In bepaalde zones van Brussel kan de vastgoedprijs daardoor zakken met wel 5,2%. In Haren kan de woningwaarde zelfs 9,8% kelderen door vliegtuiglawaai.

Een kaart met de prijzen van huizen in gemeentes rond de luchthaven van Zaventem is gekoppeld aan een kaart met metingen van geluidshinder door doctoraatsstudent Roel Helgers van de KU Leuven. Alle statistische gegevens waarop Helgers zich baseerde dateren inmiddels al uit 2011.

“Hoewel slechts 17% van de regio die last heeft van geluidshinder in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt, wonen er wel ongeveer 43% van de mensen die hinder ervaren”, zegt onderzoeker Helgers. Het komt door de hoge bevolkingsdichtheid dat in totaal 51.000 mensen hinder voelen in het Brussels Gewest.

In enkele zones van Brusselse gemeenten lijdt de vastgoedwaarde daar duidelijk onder. In het noorden van het Gewest, in een deel van Schaarbeek, Neder-Over-Heembeek en Evere maken vliegtuigen lawaai tussen 55 en 59 decibel. Die hinder kan leiden tot een verlies van 5,2% van de woningwaarde. Ook een deel van Sint-Pieters-Woluwe krijgt evenveel decibels en dus evenveel verlies te verduren.

Woningen in Haren ondervinden het grootste verlies van marktwaarde. Daar loopt de meting op tot 60 à 64 decibel. “Dat is vergelijkbaar met continu het geluid van een droogtrommel horen.” En dat leidt tot -6,7% van de woningwaarde. In het oosten van Haren piekt het zelfs van 65 tot 69dB. Daar kan een woning wel 9,8% van haar normale prijs verliezen. Puur door het effect van lawaai van vliegtuigen. Bij het berekenen van het waardeverlies is geen rekening gehouden met andere factoren, zoals bijvoorbeeld een gunstige ligging ten opzichte van het stadscentrum, of met de grootte van een woning.

Er is heel wat interesse voor de resultaten van het onderzoek zegt Roel Helgers. Hij nuanceert dat de metingen dateren van enkele jaren geleden: “De resultaten zijn waarschijnlijk nog een onderschatting tegenover de huidige situatie. De activiteit van de luchthaven kent continu een expansie. Er worden daardoor ook meer vliegbewegingen gemaakt.” Ook de vliegroutes zelf zijn intussen al een aantal keer van richting veranderd. “Waarschijnlijk is er intussen een grotere of een andere zone getroffen door vliegtuiglawaai dan in 2011”, besluit Helgers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni