Een ontwikkelaar wil een woontoren van 15 verdiepingen bouwen langs de Belliardstraat. Het project kreeg echter een negatief advies, onder meer omdat er te weinig parkeerplaatsen zouden komen.
Woontoren Belliardstraat krijgt negatief advies
Op de hoek van de Belliardstraat en de De Pascalestraat, vlak bij het Europees parlement, staan twee huizen te verkommeren. Alleen het gelijkvloerse pompstation vertoont nog tekenen van leven.
Bouwpromotor Capital Construct heeft een bouwaanvraag ingediend om de twee verloederde panden af te breken en te vervangen door een toren met vijftien verdiepingen.
Het project zou plaats bieden aan 62 appartementen en twee horecazaken op de begane grond. Dat er woningen en andere functies dan kantoren bijkomen in de Europese wijk is al jaren een betrachting van de overheden.
Desondanks kreeg het project op de overlegcommissie een unaniem negatief advies. Zowel de stad Brussel, de Dienst Stedenbouw van het Gewest als Leefmilieu Brussel hadden bezwaren bij de plannen.
Zo zou het gebouw een beetje hoger worden dan het onlangs opgestelde Bijzonder Bestemmingsplan voor de wijk toelaat. De commissie vindt het ontwerp ook niet genoeg aansluiten bij de identiteit van de wijk. Met name de golvende balkons vallen niet in de smaak.
De meest fundamentele kritiek gaat echter over de parking. Onder het gebouw zouden vier verdiepingen garage komen, goed voor 34 plaatsen. Dat is echter veel minder dan het wettelijke minimum van één per appartement. Bovendien zou de manoeuvreerruimte in de parking erg beperkt zijn, wat tot onveilige verkeerssituaties zou kunnen leiden door wachtende auto’s voor de ingang.
Om meer plaatsen te creëren zou nog dieper gegraven moeten worden, maar dat is geen optie volgens de ontwikkelaar: te duur en technisch onhaalbaar. “Bovendien is er in deze wijk weinig vraag naar parkeerplaatsen,” zegt Pieter Hansen van Capital Construct. “Andere projecten in de buurt raakten hun garageplaatsen niet allemaal kwijt.”
Bewoners die eventueel uit de boot vallen voor een parking zouden er dan ook één kunnen huren in een gebouw langs de Etterbeeksesteenweg. Dat vindt Leefmilieu Brussel echter te ver.
Steeds meer bouwpromotoren vinden de verplichte bouw van parkeerplaatsen achterhaald, zeker in buurten die heel goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer. “We moeten ons afvragen of dat nog zinvol is als we minder auto’s in de stad willen,” aldus nog Hansen, die ondertussen nadenkt hoe hij zijn project kan bijschaven om tegemoet te komen aan de bezwaren.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.