Zaventem-Mechelen in 8 minuten op 10 juni 2012
Lees ook: Graafwerken Diabolo-project begonnen
Infrabel organiseerde dinsdag een bezoek aan de werf van het zogenaamde Diabolo-project. Een nieuwe tunnel onder de landingsbanen en Brucargo verbindt het bestaande station onder luchthaven met een gloednieuwe spoorlijn op de middenberm van de E19. Ter hoogte van Zemst sluit die aan op de bestaande spoorlijn Brussel-Antwerpen.
De nieuwe lijn wordt op 10 juni 2012 in gebruik genomen. Treinen zullen dan rechtstreeks vanuit Antwerpen en Mechelen naar de luchthaven kunnen sporen zonder overstap in Brussel. Dat betekent een tijdswinst van een half uur.
In 2005 was al een eerste stap gezet in een betere spoorontsluiting van de luchthaven met de bocht van Nossegem. Sindsdien is er al een rechtstreekse verbinding tussen de luchthaven en Leuven. Midden 2015 moet de nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat ook voor een snellere verbinding met de Europese wijk zorgen. Een ritje van Brussel-Schuman naar de luchthaven zal dan kunnen in 13 minuten.
"Brussels Airport zal dan één van de best bediende luchthavens per spoor zijn, niet alleen op Europees vlak, maar ook op mondiaal vlak," aldus Frédéric Petit van Infrabel. Keerzijde van de medaille is dat de reiziger dieper in zijn portemonnee zal moeten tasten. Vandaag moet al een toeslag van 2,05 euro betaald worden. Vanaf volgend jaar tot en met 2045 is dat zelfs 4,1 euro.
De totale kostprijs van het project bedraagt 540 miljoen euro. 250 daarvan wordt opgehoest door Infrabel, de rest door de private partner Northen Diabolo nv.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.