Volgens een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) ergert de Brusselse voetganger zich het meest aan auto’s die hem of haar niet laten oversteken aan het zebrapad. Fietsers hebben dan weer een groot probleem met bestuurders die hun deur openen zonder op te letten. In het kader van de Week van Mobiliteit wil het BIVV daarom alle weggebruikers opnieuw aanmanen tot hoffelijkheid in het verkeer.
Zebrapadblindheid wekt wrevel bij voetgangers
Het BIVV peilde bij een representatief aantal weggebruikers naar hun ervaringen in het verkeer, en dan vooral naar wat hen het meeste stoort in het verkeer. Ook voor Brussel zijn er specifieke cijfers die onthullen wat voor de verschillende Brusselse weggebruikers de grootste bron van irritatie is.
Uit de cijfers blijkt bijvoorbeeld dat voetgangers zich het meeste aan autobestuurders storen wanneer zij hen niet laten oversteken aan het zebrapad. Ook parkeren op het voetpad wordt automobilisten niet in dank afgenomen. Enigszins verrassend storen voetgangers zich ook vaak aan het feit dat automobilisten telefoneren aan het stuur.
Wanneer diezelfde vraag aan fietsers gesteld wordt, antwoorden de meesten dat ze zich irriteren aan automobilisten die hun deur openen zonder op te letten. Parkeren op het fietspad en het te dicht bij de fietser rijden bij het inhalen vervolledigen de top drie.
Wat vinden automobilisten zelf?
Naast de zwakke weggebruikers werden ook automobilisten gevraagd naar hun bevindingen. Wat bestuurders het meeste stoort aan voetgangers is dat ze oversteken wanneer het licht op rood staat, ze oversteken zonder op te letten of dat ze oversteken wanneer er geen oversteekplaats is.
Wat betreft de fietsers, vinden veel automobilisten dat die totaal geen aandacht hebben voor de andere weggebruikers. Ook op het voetpad rijden terwijl er een fietspad is en in het duister rijden zonder licht wekt wrevel op bij automobilisten.
Hoffelijkheid
De peiling van het BIVV komt er naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit. Dat is volgens Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV, “de perfecte aanleiding om alle verschillende weggebruikers erop te wijzen dat de weg samen delen ook inhoudt dat we hoffelijk moeten zijn voor elkaar."
Volgens Genoe zouden heel wat conflictsituaties kunnen vermeden worden wanneer bestuurders zich gewoon aan de verkeersregels zouden houden. "Maar hoffelijkheid gaat nog een stapje verder. Steek bijvoorbeeld eens uw hand op naar een bestuurder die u doorlaat. Op die manier wordt het verkeer voor iedereen aangenamer”, aldus Genoe.
Bekijk hieronder de cijfers over het gedrag van weggebruikers waar andere weggebruikers zich het meeste aan storen in Brussel:
Voetgangers irriteren zich het meest aan automobilisten die:
1) Voetgangers niet laten oversteken terwijl die aan een oversteekplaats staan (57 procent)
2) Parkeren op het voetpad (44 procent)
3) Telefoneren aan het stuur (39 procent)
Fietsers irriteren zich het meest aan automobilisten die:
1) Deur openen zonder op te letten (62 procent)
2) Parkeren op het fietspad (41 procent)
3) Te dicht bij een fietser rijden (procent)
Autobestuurders storen zich het meest aan voetgangers die:
1) Oversteken wanneer het licht op rood staat (48 procent)
2) Oversteken zonder op te letten (47 procent)
3) Oversteken waar er geen oversteekplaats is, terwijl er één op 30 meter is (45 procent)
Autobestuurders storen zich het meest aan fietsers die:
1) Geen aandacht hebben voor de andere weggebruikers (44 procent)
2) Op het voetpad rijden terwijl er een fietspad is (38 procent)
3) In het duister rijden zonder licht (28 procent)
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.