'Zelfs bij groen licht is het uitkijken'

Jelle Couder
© Brussel Deze Week
14/10/2009
Overdreven snelheid, het rode licht negeren, wildparkeren, zwerfvuil... Het kruispunt van de Middaglijnstraat en de Dwarsstraat in Sint-Joost-ten-Node is vertrouwd met die problemen. Portret van een kruispunt zoals er in Brussel helaas wel meer zijn.

'Dit probleem kom je overal, in de hele stad, tegen." Het is een uitspraak die we tijdens het optekenen van dit artikel enkele keren te horen krijgen.

Philippe Putman woont sinds juli 2007 in de Dwarsstraat, die ondanks haar beperkte breedte aanzienlijk wat verkeer te slikken krijgt. En dat verkeer houdt zich niet altijd netjes aan de regels. "Vorig jaar werd mijn vrouw, die toen hoogzwanger was, bijna van de weg gemaaid door een bestuurder die het rode licht negeerde," zegt Putman.

Op en rond het kruispunt met de Middaglijnstraat is overdreven snelheid een van de grootste problemen. "Snelheden van 80 kilometer per uur en meer zijn geen uitzondering. Er hebben hier zelfs al straatraces plaatsgevonden. Een andere mode is auto's die voor het rode licht stoppen, toch nog voorbijsteken. Je denkt dan als voetganger door een veilig groen licht te lopen, maar je moet toch nog uitkijken. En dat terwijl er hier in de wijk zoveel spelende kinderen zijn. Hoewel dit verder een aangename wijk is, lijdt de woonkwaliteit onder het verkeer. Als er een auto wildparkeert in onze straat, en dat gebeurt helaas al te vaak, dan veroorzaakt die al snel een minifile, die op haar beurt weer tot een toeterconcert leidt."

"We zien hier inderdaad agressief rijgedrag," treedt Geert Palmers Putman bij. Palmers woont even verderop, in de Middaglijnstraat. "Maar het is niet alleen het verkeer. Ook straatvuil is een probleem. Op sommige ochtenden lijkt mijn vensterbank meer op de toog van een café. Elke ochtend komt er een schoonmaakploeg van de gemeente langs, maar het is dweilen met de kraan open. Voor de politie is de situatie hier geen prioriteit."

Palmers en Putman zijn het erover eens dat er maatregelen moeten komen. "In Vlaanderen was een woonwijk als deze al lang een zone 30 geworden," zegt Putman. Snelheidsdrempels en een snelheidscamera zien de twee ook zitten.

Sluipverkeer
Palmers wil vooral dat het sluipverkeer aangepakt wordt. Groen!-gemeenteraadslid Frédéric Roekens zit op dezelfde lijn. "Een aantal jaar geleden heeft de gemeente een mobiliteitsplan voor de wijk opgesteld. Daardoor is de situatie in heel wat straten fel verbeterd, maar werden er ook een aantal opgeofferd. De Dwarsstraat is daar een voorbeeld van. Die straat biedt een rechtstreekse doorgang van het Noordstation naar het Daillyplein in Schaarbeek. We moeten dus eerst en vooral die verbinding doorbreken om de situatie onder controle te krijgen. De gemeente gaat een mobiliteitsplan voor de hele Noordwijk opstellen. Daar kunnen dus structurele maatregelen genomen worden. Een flitspaal is niet meteen de beste oplossing volgens mij, zo'n paal moet vooral renderen. En verkeersdrempels leveren een probleem op voor de bussen die de Dwarsstraat gebruiken."

Bij de dienst Verkeer op het politiecommissariaat in de De Bériotstraat weten ze van de problemen, maar, zegt commissaris Erwin Renard, "voorlopig nemen we geen specifieke maatregelen. Onze patrouilles krijgen wel de opdracht om overtredingen als wildparkeren, rode lichten negeren en overdreven snelheid in de gaten te houden. Maar vooral bij wildparkeren is alles oké zolang de politie aanwezig is, maar zodra de patrouille weg is, keert ook de chaos terug."

Philippe Putman deed al schriftelijk zijn beklag bij de gemeente Sint-Joost. Burgemeester Jean Demannez (PS) stuurde die brief door naar de politie. Hijzelf hoopt dat er met het mobiliteitsplan voor de Noordwijk verbetering in de verkeerssituatie van de Dwarsstraat komt, maar voorlopig vraagt hij geduld.

"Ik ben me zeer goed bewust van de problemen in de Dwarsstraat, maar tot nu was het moeilijk om iets te doen. Door de grote werkzaamheden die in de gemeente plaatsgevonden hebben, konden we nog geen structurele maatregelen nemen. Het mobiliteitsplan voor de Noordwijk zal ons daar de kans toe bieden. Daar ligt immers de oorsprong van het sluipverkeer dat voor overlast zorgt. We zijn nu het probleem aan het analyseren en we hebben een studiebureau aan het werk gezet. Ik zal met mijn schepen van Mobiliteit samenwerken om hier een oplossing voor te vinden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni