Van 7 uur ’s ochtends wachten voor een deur die pas om 13 uur open gaat. Het gebeurt elke dag aan het Lakense filiaal van het Brusselse stadhuis. Buitenlanders moeter er zo lang aanschuiven voor de dienst vreemdelingen dat er al eens een gevecht uitbreekt.
Zes uur aanschuiven aan dienst vreemdelingen
Het beeld herinnert eerder aan wachtrijen voor populaire scholen. Het verbindingsbureau van Laken opent pas haar deuren om 8.30 uur, de dienst vreemdelingenzaken pas om 13 uur. Maar een kwartiertje voor de opening staan al zeker een twintigtal mensen voor de gesloten deuren te wachten. Twee gemeenschapswachters houden alles in het oog.
In tegenstelling tot de andere deelgemeenten van de Stad Brussel zoals Haren en Neder-Over-Heembeek, heeft Laken wel een dienst vreemdelingen in het verbindingsbureau van de gemeentelijke administratie aan de Bockstaellaan. Maar er zijn te weinig loketten om alle niet-Europese vreemdelingen van het noordelijk deel van de stad op te vangen.
In de hoop om toch bediend te worden, komen vele buitenlanders steeds vroeger. "De eerste mensen zijn hier al vóór 7 uur," zegt een van hen.
Gemeenschapswachters
De lange wachtrijen en het feit dat de dienst niet iedereen kan bedienen vóór de sluiting zorgt voor veel stress bij de wachtende mensen en het personeel. "Vorige week stonden ze hier te vechten," zegt een vrouw in de rij.
“We klagen al maanden over de situatie, maar er komt maar geen oplossing,” zucht een loketbediende. “Minstens een keer per week moet de politie de gemoederen komen bedaren.” De politie heeft trouwens een kantoor in hetzelfde gebouw.
Na een reeks incidenten heeft het stadsbestuur beslist om gemeenschapswachters aan de ingang van het gebouw te plaatsen. Die moeten ervoor zorgen dat enkel de mensen die meteen bediend kunnen worden het gebouw binnentreden. Op die manier wil het stadsbestuur incidenten binnen het verbindingsbureau vermijden. Uiteindelijk blijven enkel de niet-Europeanen buiten staan.
‘s Morgens bepalen de gemeente-ambtenaren hoeveel buitenlanders die dag bediend kunnen worden. Op dagen waar de dienst volledig is bemand, zijn dat er 50. Maar soms zijn het er maar 20. Door een panne van het informaticasysteem vrijdag, kon geen enkele buitenlander die dag bediend worden.
“In het begin wilden we een ticketsysteem invoeren zodat de mensen hier niet de hele dag moesten wachten,” zegt een gemeenschapswachter. “Maar dat mocht niet van de dienst. Het enige dat we nu kunnen doen is de wachtende mensen aansporen om zelf zo’n ticket-systeem in te voeren.”
Zelf initiatief nemen
De woorden van de gemeenschapswachter zijn nog niet koud, of er nam iemand een blad papier om er een twintigtal ticketjes mee te maken. “Eigenlijk hebben die ticketjes voor ons geen waarde,” waarschuwt de gemeenschapswachter. “Wij mogen de mensen niet binnenlaten op basis van die nummers. We hopen wel dat ze de volgorde respecteren, zodat er geen ruzies ontstaan.”
Een paar minuten later heeft iedereen de wachtrij buiten verlaten. Voor even maar, want de gemeenschapswachters geven nog als raad mee om niet te lang weg te blijven. Hij wil vooral voorkomen dat er ondertussen andere mensen aankomen, die dan hun eigen lijst maken. "We hebben afgesproken om hier zeker om halfeen terug te zijn," zegt de man die het initiatief nam voor de tickets.
De situatie zal nog een tijdje aanslepen. “De gemeente zei ons dat er in juni een nieuw loket zal komen,” zegt de gemeenschapswachter. “Tot dan zullen we ons dus op deze manier moeten behelpen.”
Schepen Burgerlijke Stand en Demografie Alain Courtois (MR) verklaart dat hij bewust is van het probleem. “Ik zal de nodige maatregelen nemen om het personeel van het verbindingsbureau te helpen,” zegt hij. “Ik kan niet aanvaarden dat er geweld is in het bureau van Laken. Als mensen per se een verblijfsvergunning willen, kan dat ook ergens anders dan in Laken of Brussel.”
Lees meer over: Laken , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.