Sinds maart vorig jaar heeft de spoorwegpolitie al 220 zichtbaarheidsacties uitgevoerd op treinen vanuit Brussel. Dat leverde vijftien arrestaties op. "Op de trein word je d'office geconfronteerd met problemen en moet je reageren."
Zichtbaarheidsacties spoorwegpolitie: 'We zitten 1 op de 3 dagen op de trein'
De zichtbaarheidsacties passen in de strategie die de federale spoorwegpolitie sinds 2022 toepast. Daarbij is visibiliteit van cruciaal belang. Door zichtbaar te zijn op de treinen wil de politie criminaliteit vooral voorkomen. Sinds maart 2022 heeft de spoorwegpolitie al 220 patrouilles uitgevoerd op de treinen die vanuit Brussel vertrekken.
"Het gaat hier niet om gerechtelijke acties, maar zichtbaarheidsacties," benadrukt directeur operaties bij de federale spoorwegpolitie Marc Vervaenen. Zestig procent van de acties vonden plaats tussen 19 en 24 uur. "Dat zijn de meest kritieke uren."
Hotspots
Voor de start van die acties heeft de spoorwegpolitie haar eigen criminaliteitsgegevens geanalyseerd. Zo werden verschillende hotspots in kaart gebracht. "Het gaat dan eigenlijk om alle stations in de periferie rond Brussel," zegt Vervaenen. "Denk aan stations als Denderleeuw, Aalst en Leuven, maar ook Ottignies."
Van de 220 zichtbaarheidsacties vonden er 50 plaats op zogenaamde hotspots. Dat leverde meer dan 300 identiteitscontroles op en 23 processen-verbaal. Zo werden tijdens de controles drugs, geld en wapens in beslag genomen. Vijftien mensen werden gearresteerd. Het gaat om zowel administratieve als gerechtelijke aanhoudingen. Vervaenen: "Op de trein word je d'office geconfronteerd met allerlei problemen en moet je reageren."
Olympische Spelen
Het komende jaar wil de spoorwegpolitie verder blijven inzetten op zichtbare aanwezigheid in de stations en treinen. Zo moeten er meer gezamenlijke zichtbaarheidsacties komen in samenwerking met Securail. "Op twintig maanden tijd hebben we 220 actiedagen gehad. We zitten één op de drie dagen op de trein, dat is fenomenaal," aldus Vervaenen. "Onze intenties voor 2024 zijn om zwaar te blijven inzetten op visibiliteit."
Volgend jaar zal de spoorwegpolitie bijzonder aandachtig zijn voor het Europees kampioenschap voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs. Het voorbije anderhalf jaar voerde de spoorwegpolitie 40 zichtbaarheidsacties uit op internationale treinen. Het belang daarvan zal het komende jaar alleen maar toenemen. "We hebben contact met het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, red.)," aldus Vervaenen nog. "Dat verwacht tijdens de Spelen dagelijks 2.000 vertrekkende reizigers vanuit Brussel richting Parijs," aldus Vervaenen nog.
Verlinden: 'Niet alleen een opdracht van de politie'
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) is tevreden met de aanpak van de spoorwegpolitie, maar benadrukt dat de ordediensten niet alle problemen kunnen oplossen. "Ik kan vaststellen dat deze acties iets opleveren. We zetten de politie in waar die het meeste nodig is. We zorgen ervoor dat het openbaar vervoer veiliger en prettiger is. Dat is niet alleen een opdracht van de politie, maar daar hebben we partners voor nodig die instaan voor drugsverslaafden, daklozen en mensen zonder papieren," aldus Verlinden.
Intussen kreunen ook de Brusselse metrolijnen onder een toename van drugsoverlast. Ook daar moet meer politie te zien zijn, vindt de minister. "Uiteraard is dat ook in de metrostations belangrijk," zegt de minister, "daarom wordt er samengewerkt met de lokale politie, wiens opdracht dat dat in de eerste plaats is."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , federale spoorwegpolitie , spoorwegpolitie , buurt zuidstation , onveiligheid zuidstation , Zuidstation