Na de waterleidingbreuk in Sint-Joost-ten-Node en de grote schade die deze met zich mee bracht, wil waterintercommunale Vivaqua ook de effecten van trein, tram en metro op de waterleidingen in kaart brengen. Dat de gevolgschade zo groot is, blijft wel uitzonderlijk, klinkt het bij Vivaqua.
Zinkgaten: Vivaqua wil ook effecten trein, tram, metro nagaan
De waterleidingen die zich in Brussel bevinden en mogelijk problemen veroorzaken, worden al enige tijd in kaart gebracht. De analyse wordt daarbij gemaakt op basis van ouderdom, het materiaal waaruit de leiding is gemaakt en lekken die er in het verleden waren.
"Nu willen we nog een fine-tuning doen door te kijken wat er rond de leidingen gebeurt zoals het geval is met treinen, trams en metro's", vertelt Serge De Ridder van Vivaqua. "Al die aspecten in een stad maken dat er misschien extra belasting komt op die leiding en ze breekbaarder zijn dan we eerst dachten."
De gevolgschade was uitzonderlijk groot bij de leidingbreuk van donderdag 7 september, met verschillende zinkgaten en de treintunnel van het station Brussel-Schuman die onder water liep. Dat laatste was te wijten aan een oude riool die niet volledig werd dichtgemaakt, waardoor het water naar beneden vloeide.
Op het volledige Brusselse waterleidingnet van 2.000 kilometer wordt in het jaarlijkse vervangingsprogramma iets meer dan 20 kilometer vernieuwd. Dat aantal zal niet verhoogd worden. Enerzijds vanwege het budget en anderzijds vanwege de mobiliteitsproblemen in Brussel die geen extra werven toelaten.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.