Net voor ons gesprek stond Cindy Castillo, de vaste organiste van de Basiliek van Koekelberg, nog in contact met het Brusselse elektronicalabel Vlek, waar ze tijdens de pandemie al eens een album uitbracht.
| Cindy Castillo.
Enkele jaren eerder was ze de drijvende kracht achter het This is not a Pipe-orgelfestival, en ook in duo met componist Pierre Slinckx geeft ze haar instrument steevast een hedendaagse toets. Hij is er straks in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal opnieuw bij.
Samen brengen ze een commissie van Radio France in Belgische première. “Een quatre-mains, heel ongewoon voor een orgel,” vertelt Castillo. “Ik mocht de componist kiezen. Maar omdat het voor een akoestisch orgel was, en Pierre niet met elektronica mocht werken, zag hij het niet zitten zonder mij. Toch zal het klinken alsof hij elektronica toevoegt. Het wordt een avontuur, vermoeiend ook, zo met z’n tweeën op één bankje, en dat orkest, dat zo’n orgel is, dat we moeten delen. In Frankrijk speelden we in een auditorium, in een kathedraal zal het nog spectaculairder klinken."
"In Frankrijk speelden we in een auditorium, in een kathedraal zal het nog spectaculairder klinken"
Zal met Pierre Slinckx in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal orgel spelen
Even bijzonder is de Sonata eroïca van Joseph Jongen. De componist speelde het stuk zelf tijdens de inhuldiging van het toenmalige orgel van het Paleis voor Schone Kunsten in 1930. “Ter nagedachtenis maakte ik eind 2020 een opname op het orgel van Bozar. Deze herneming is nog symbolischer, want enkele weken daarna brandde het dak van Bozar af. Hun orgel is nog altijd niet hersteld. De suspenserijke, epische compositie van Jongen herinnert ons eraan dat de muziek zelf en dus ook de hoop altijd overleeft. Een boodschap die we graag wilden meegeven naar aanleiding van het Belgische voorzitterschap van de EU, de reden waarom dit concert plaatsvindt."
Ook ‘Prière’ van César Franck past volgens Castillo binnen die heroïsche kracht van muziek. “Zijn gebed gaat voor mij niet over hogere sferen, maar over onze dagelijkse werkelijkheid. Over de dingen die we willen en net daarom blijven herhalen. Ik herken er dus ook de ‘smeekbeden’ van mijn kinderen in.” (Lacht)
Castillo is blij met de huidige heropleving van het orgel, zeker in de stad. “De organist als knoppentovenaar fascineert opnieuw. Kijk maar naar het succes van een festival als Toulouse les Orgues. Kerken in Italië en Spanje lopen vol voor orgelconcerten, omdat de muziek zo menselijk en toegankelijk is. Zo nemen organisten opnieuw de verbindende rol op die ze in de middeleeuwen speelden."
Cindy Castillo concerteert op 21/2 in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal, bozar.be
Lees meer over: Koekelberg , Muziek , cindy castillo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.