Voor Antoine Detaille en Jérôme Meynen, alias kunstenaarsduo Hell'o, is Cracked perspective de tweede expo die ze deze maand in Brussel hebben lopen. Maar terwijl ze onlangs met Icons een solotentoonstelling openden in Galerie La Patinoire Royale Bach, is Cracked perspective in LaVallée bovenal een ode aan de vriendschap, waar ook hun artistieke zielsverwanten en Molenbeekse studiogenoten aan deelnemen.
| Dit werk van HELL'O Monster zou nu de grootste muurschildering in Brussel zijn.
Die kompanen in kwestie zijn beeldmagiër Elzo Durt, illustrator Ammo en keramistenduo Charlotte Gigan en Martin Duchêne van Studio Biskt. “LaVallée telt ongeveer 150 residenten. Binnen die groep vormen wij een vriendenkliek,” vertelt Detaille. “Deze expo is een mooie gelegenheid om behalve onze artistieke ambitie ook onze kameraadschap te belichten.” De coresidenten steken elkaar soms ook een handje toe. Zo kon Hell'o rekenen op advies van Studio Biskt bij hun recente experimenten met keramiek. De resultaten van die samenwerking zijn te zien in Icons.
“Deze expo is een mooie gelegenheid om behalve onze artistieke ambitie ook onze kameraadschap te belichten"
Kunstenaarsduo Hell’o
In de collectieve expo Cracked perspective behoudt elk van de kunstenaars sterk zijn eigen identiteit, met een caleidoscopische kunstervaring tot gevolg. “Als bezoeker kom je zo in vier totaal verschillende werelden terecht,” knikt Meynen. “Al bouwen we ook wel wat bruggetjes tussen onze werelden.” Zo zijn plantaardige vormen, psychedelica en geometrische motieven terugkerende elementen.
In hun eigen tentoonstellingszaal in LaVallée bouwt Hell'o een installatie met zes schilderijen, die samen een landschap vormen dat de bezoeker omringt en er zo in doet opgaan. “We hebben ze in situ geschilderd, op korte tijd, een beetje zoals bij onze muurschilderingen. Urgentie zorgt vaak voor onverwachte resultaten.”
De monsters en fabeldieren uit hun vroege periode, toen het duo nog Hell'O Monsters heette, zijn grotendeels verdwenen. Ze hebben plaatsgemaakt voor valse iconen, die zich verbergen achter maskers, die op hun beurt weer achter vegetatie schuilgaan. Ze weerspiegelen de menselijke zoektocht naar referentiepunten en onderstrepen tegelijkertijd de absurditeit van dat streven. “Net als vroeger zit er nog een zekere dualiteit, of ambiguïteit, in ons werk, die iets zegt over goed en kwaad, maar dan op een gladdere, minder sombere manier,” zegt Meynen. “Samen tonen onze expo's mooi aan welk universum we nu bewonen.”
Icons loopt tot 18/5 in Galerie La Patinoire Royale Bach, prvbgallery.com; Cracked perspective is te zien in LaVallée van 12 tot en met 28/4, lavallee.brussels
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Expo , Cultuurnieuws , lavallee , Antoine Detaille , Jérôme Meynen , Hell’o , Cracked perspective , Galerie La Patinoire Royale Bach
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.