Om van stripklassieker Largo Winch een avontuurlijke actiefilm te maken, reisde Brusselaar Olivier Masset-Depasse met een filmleger van Bulgarije naar Thailand, trotseerde een temperatuurverschil van zestig graden en viel 25 kilo af. “Het budget was een derde minder groot dan voor de twee eerste Largo Winch-films. Gelukkig was de ploeg bereid om zich volledig te smijten."
Largo Winch-verfilming maakt Brusselaar Olivier Masset-Depasse 25 kilo magerder
Olympische Spelen of niet, de metro’s van Parijs hangen vol affiches van Largo Winch: Le Prix de l’argent. Dat is de derde film in een franchise rond Largo Winch, een populaire stripreeks van het Brusselse duo Jean Van Hamme (scenario) en Philippe Francq (tekeningen) over een miljardair met een zakenimperium die spijkerbroek boven maatpak verkiest en avontuur boven aandeelhoudersvergadering. In film drie zoekt Largo Winch wanhopig naar zijn verdwenen zoon en merkt zo weinig van de brute poging om zijn conglomeraat, de groep W, te vernietigen. De rijke held wordt voor de derde keer door Tomer Sisley vertolkt, de rol van sinistere schurk is voor de Amerikaanse filmster James Franco, bekend van Spider-Man en 127 Hour. Beiden hadden te luisteren naar Olivier Masset-Depasse. Met films als Illégal, een door Cannes geselecteerd migratiedrama, of de fraai gestileerde burenthriller Duelles ontbreekt het de Brusselse regisseur niet aan ervaring, maar pretentieloze actie was nieuw voor hem. “Ik weet niet waarom, maar het Frans productiehuis Pan Europeenne wilde de franchise rond Largo Winch herlanceren met een Belgische regisseur. De Belgisch coproducent Versus dacht onmiddellijk aan mij. Want ook al kom ik uit de auteursfilm, ik hou van cinema in al haar gedaantes.”
De derde Largo Winch liet vijftien jaar op zich wachten. De wereld is ondertussen veranderd en kijkt met meer argwaan naar fabelachtig rijke, witte mannen die zich alles kunnen permitteren. Was dat een zorg?
Olivier Masset-Depasse: Largo Winch is de James Bond van de financiële wereld. Ik heb best veel vrouwenfilms geregisseerd, het was tijd om het masculiene eens te verkennen. Zelfs al zijn er nog steeds veel mensen die Elon Musk bewonderen, het is inderdaad zo dat we vandaag heel ambivalent staan tegenover dat soort figuren. Maar dat maakt het alleen maar interessanter. Largo krijgt er behoorlijk van langs in onze film. Door hem aan twee adolescenten te koppelen, speelt een generatieconflict op. Hij probeert het goed te doen, maar dat volstaat niet altijd en er is altijd een grijze zone.
Wat heb je behouden uit de twee eerste films? Wat kon er op de schop?
Masset-Depasse: We wilden nog altijd een combinatie van mooie actiescènes, avontuur en exotisme. Maar geen postkaarten meer. Het mocht allemaal wat vuiler, organischer en iets meer rock-'n-roll zijn. In wel meer franchises is het derde deel het somberst. Denk maar aan de Harry Potter van Alfonso Cuarón.
Avonturenfilms met veel acties en exotische locaties zijn een dure grap. Was het budget groot genoeg om de ambities waar te maken?
Masset-Depasse: Eigenlijk niet. Het was koorddansen. Het budget was een derde minder groot dan voor de twee eerste Largo Winch-films. Gelukkig was de ploeg bereid om zich volledig te smijten. Op dit soort producties is een regisseur bijna een legergeneraal. Er hebben 900 mensen aan Largo Winch gewerkt. Stunts, decors, digitale effecten: met elk team zocht ik naar de beste oplossing.
De drie grote actiescènes van tien minuten hebben elk een eigen tonaliteit en zijn opgehangen aan wat er voor de personages op het spel staat. De algemene regel is dat de bekende acteur, Matt Damon als Jason Bourne bijvoorbeeld, zich een paar keer laat zien waarna zijn doublure én het second unit team zich over de eigenlijke actie ontfermen. Ik wilde met de acteurs zo veel mogelijk zelf doen. James Franco schrok. Hij was het niet gewoon om zoveel zelf te moeten doen, om zoveel klappen opvangen. Ik hoop dat je dat voelt, dat je ziet dat de acteurs het echt koud hebben, echt pijn voelden.
Hoe rock-'n-roll waren de opnames?
Masset-Depasse: Héél rock-'n-roll. De omstandigheden zaten niet mee. We hebben Bulgarije voor Canada laten doorgaan. Het was er min twintig. De koudste winter in jaren. Elf uur per dag werken als het zo hard vriest, is geen pretje. Mijn hersenen waren het enige wat nog warm had. Daarna trokken we naar Thailand. Daar kregen we de warmste zomer in jaren op onze nek. Het was er 40-45° warm. Zestig graden verschil in ons bakkes. Dat was hard. Ik ben dan ook 25 kilo vermagerd.
Ik lees in Focus Vif dat je de actiescène in de mijn niet in Birma of Thailand draaide maar in Charleroi. Slim.
Masset-Depasse: Het is een ingewikkelde scène die we om verschillende redenen niet in Thailand konden draaien. Ik vertel er niet graag veel over omdat ik wil vermijden dat de kijker zit te zoeken naar welke beelden in Charleroi zijn gedraaid. Maar het klopt en het hoort erbij. Cinema is voor een deel goochelarij. Je mag trukeren. Je mag echt en vals mengen.
November 2020 vertelde je BRUZZ dat je werkte op een Amerikaanse remake van je film Duelles met Jessica Chastain en Anne Hathaway in de rollen van Veerle Baetens en Anne Coesens. Die remake kwam enkele maanden geleden geruisloos in de bioscopen, maar je hebt ‘m niet zelf geregisseerd. Waar is het misgelopen?
Masset-Depasse: Zoals veel Europese regisseurs ben ik frontaal gebotst op de Amerikanen. Je denkt dat ze op ons lijken, maar ze lijken helemaal niet op ons. We verschilden grondig van mening over de manier van werken én koesterden een andere artistieke visie. Het budget ontbrak voor een correcte film. De twee Amerikaanse filmsterren waren ook een beetje misleidend. Als het nodig is om kortaf te zijn, dan ben ik kortaf. Ook tegen Jessica Chastain en Anne Hathaway. Maar blijkbaar is dat totààl uit den boze in Amerika. Ik ben uit het project gestapt en maar goed ook, want ik zou een slechte film hebben gemaakt.
James Franco is ook een Amerikaanse filmster. Hoe gedroeg hij zich op je set?
Masset-Depasse: Omdat mijn Amerikaans avontuur in een nachtmerrie was geëindigd was ik achterdochtig toen James Franco aan boord kwam. Gaat er weer een Amerikaanse acteur met mijn voeten rammelen? Maar het was één groot charmeoffensief. Hij was cordiaal en professioneel. Hij had mijn vorige films bekeken, vond Duelles erg sterk en was benieuwd hoe ik het er in een actiefilm zou van afbrengen. Het was een zeer fijne samenwerking.
Blijft het bij één actiefilm? Of heb je de smaak nu te pakken?
Masset-Depasse: Mijn vorige films waren geen strenge auteursfilm maar veeleer een crossover. Het grote verschil met Largo Winch is de grootte van het budget en van de productie. De Ridley Scott in mij kreeg ruimte en daar heb ik met volle teugen van genoten. Het verschil is enorm: alsof je een zeilboot inruilt met een tanker.
Om eerlijk te zijn: ik heb Largo Winch geregisseerd om ervaring op te doen met een veel grotere productie. Het is niet bedoeling om nu de ene franchise film na de andere te draaien. Het plan is om auteursfilms met grote budgetten te draaien. Mijn favoriete films zijn The Deer Hunter van Michael Cimino en Mission van Roland Joffé. Als ik op een dag ooit zo’n film kan maken, kan ik gelukkig sterven. Helaas worden zo’n films niet meer gemaakt.
Largo Winch Le Prix de l’argent vanaf woensdag 7 augustus in de bioscopen.
Lees meer over: Film , Largo Winch , Olivier Masset-Depasse , Strip , Brusselse regisseur , Jean Van Hamme , Philippe Francq
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.