Portret

Miss Angel stelt haar debuutalbum voor in de AB: 'Ik voelde me niet altijd gerespecteerd'

Tom Zonderman
© BRUZZ
16/10/2024

Je kan haar kennen als een van de vragenstellers in De slimste mens ter wereld, maar nu wil Miss Angel vooral de schijnwerpers richten op wat ze het beste kan: rappen. Met haar debuut Miss'Understood onder de arm daalt de Antwerpse engel deze maand neer in de AB.

“If I go up, ain't no comin' down,” rapt Angela Agyei alias Miss Angel op haar langverwachte debuutalbum, zes jaar nadat ze haar neus aan het venster stak met haar single 'Ghetto supahstar'. De Antwerpse artieste is ambitieus, België is haar te klein, zegt ze vastberaden. Maar die internationale doorbraak is vooralsnog een droom. De zelfverklaarde 'Money making mami' is een selfmade woman. Haar album betaalde ze zelf, ze is haar eigen manager. Dat impliceert grenzen aan het haalbare.

“Ik kan je verzekeren dat het héél hard knokken is. Je werkt met andere mensen, er zijn features, je moet alles en iedereen op één lijn krijgen. Mensen beseffen niet hoeveel tijd, energie en geld je in het maken van een album stopt. Ze zien enkel de glamour, niet het bloed, het zweet en de tranen. Letterlijk. Ik heb ontzettend veel kleine jobs gedaan om rond te komen. Een tijdje heb ik geprobeerd om enkel van de opbrengsten van mijn shows te leven, dat lukte ook en dat was zalig. Maar om mijn album te bekostigen, ben ik weer beginnen te werken. Het is niet anders.”

“Ik heb mij heel vaak misbegrepen gevoeld. Als ik ergens zat te chillen, vroegen mensen meteen: ‘Ça va met u?’”

Miss Angel

“Fuck you, pay me, I want all my money,” klinkt het niet verwonderlijk in de track 'FU pay me'. “Ik ben niet de enige artiest die niet tijdig betaald wordt. Dat mocht ook eens gezegd worden.” Maar haar stoere statement gaat uiteraard verder dan de letterlijke betekenis. Eigenlijk zegt ze: “Don't fuck with me. I'm here to stay.” “Ik ben een vrouw, zwart. Ik heb me niet altijd gerespecteerd gevoeld, ook al hebben we de Lil' Kims en zo gehad back in the days. Soms voel ik me ook gewoon de check mark van de diversiteit.”

Dansen tot je neervalt
In de videoclip van 'FU pay me' oogt de Antwerpse net zo onbevreesd. Maar het is vooral haar vader die de aandacht opeist met een korte cameo. “Hij was makkelijk te overtuigen,” lacht Miss Angel. “Ik wilde hem in die clip om ook dat deel van mijn leven een beetje aandacht te geven. Mijn vader is priester in Brussel, niet veel mensen kennen zijn verhaal.”

Haar vader is ook te horen in 'Intro: dad's prayer'. “Toen ik een periode doormaakte waarin het me allemaal wat te veel werd, had hij me per voicemail een gebed gestuurd. Dat vond ik heel mooi. Ik heb niet altijd evenveel contact met hem gehad, maar hij heeft mij altijd gesteund. Ondertussen heb ik het geaccepteerd dat hij er niet altijd is. Als ik hem wil zien, bel ik hem gewoon.”

Zelf is ze ook gelovig, zegt ze. “De Bijbel ligt op mijn nachtkastje, ik probeer er zo vaak mogelijk in te lezen. Mijn geloof brengt mij tot rust, ik put er vertrouwen uit. Naar de kerk ga ik wel niet genoeg, ik vind altijd excuses. Dat is zonde. De kerken zijn leeg vandaag, terwijl het net omgekeerd zou moeten zijn. Het probleem is dat we te veel andere verleidingen hebben.”

Miss Angel groeide op in een gescheiden gezin op Linkeroever, een plek die ze “schattig” noemt en roemt om het groen en de sociale cohesie. Mensen zien Linkeroever misschien als een dorp, beseft ze, maar ook 't Stad beschouwt ze als “klein en gezellig.” “Ik mis wel een beetje de drukte van vijf jaar geleden, er lijken minder dingen te gebeuren. De buzz is weg. Dan moet ik er maar zelf voor zorgen.” (Lacht)

Aanvankelijk dacht de rapster dat ze het als danseres zou maken. Ze danste zich de pleuris, terwijl haar ouders zich afvroegen of ze daar wel iets mee zou bereiken. “Ik legde mezelf zoveel druk op, dat ik een burn-out kreeg. Al kon ik dat toen, op mijn 18e of 19e, niet benoemen. Ik wilde mijn ouders niet teleurstellen. Ik was geen geweldige student zoals mijn oudere zus, maar ik wilde geen nietsnut zijn en wilde koste wat het kost iets bereiken. Maar plots wist ik niet meer wat ik wilde aanvangen met mijn leven.”

Safespacen met je kat
De redding lag in de rap. Met de vrouwelijke dancecrew Navitas richtte ze samen met gelijkgezinden Female Takeover op, een collectief met danseressen, muzikanten, slam poets en kunstenaars. Op hun eerste event deed Miss Angel er haar ding als danseres, maar ze ontdekte ook haar stem. “Slammen was niet meteen iets voor mij, ik had een beat nodig. Er kon iemand beatboxen en zo ben ik er ingerold. Heel onschuldig.”

Dankzij heel veel doorzettingsvermogen en een flinke dosis healing power van the Lord is er nu Miss'Understood. “Ik heb mij vaak misbegrepen gevoeld als tiener, en nu soms nog. Als ik ergens zat te chillen, vroegen mensen meteen: 'Ça va met u?' Of ze dachten dat ik boos was als ik iets in een bepaalde toon zei. Mensen wilden graag in mijn buurt zijn, maar ze waren soms ook snel weer weg. Dat bracht me in de war. Dus trek ik me iets meer terug dan vroeger. Ik ben geen eenzaat, maar ik kan wel heel goed alleen zijn. In mijn safespace, met mijn kat.” (Lacht)

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni