In samenwerking met technologiebedrijf Zetes voert voetbalclub RWDM een heel seizoen lang testen uit met abonnementen op basis van gezichtsherkenning. Het is daarmee een van de eerste Europese clubs die experimenteert met de technologie. Juridisch expert Edward Huyghe vraagt zich af of dit systeem niet in strijd is met de nieuwe privacywetgeving.
RWDM experimenteert met gezichtsherkenning
De Brusselse traditieclub RWDM experimenteert dit jaar voor het eerst met abonnementen op basis van gezichtsherkenning. Het doet dat in samenwerking met technologiebedrijf Zetes dat de kaarten produceert en de testfase begeleidt. Wie via de website een abonnement koopt, wordt vanaf nu gevraagd een foto te uploaden. Op die manier kunnen slimme camera’s, die de club liet opstellen aan de ingang van het stadion, detecteren of de persoon die het abonnement laat ontwaarden daadwerkelijk de eigenaar is van de kaart.
De club wil er in de eerste plaats voor zorgen dat fans in de toekomst minder lang moeten aanschuiven bij de ticketcontrole. De camera’s zijn in staat om tientallen supporters tegelijk te scannen. Daarnaast moet het supporters ook onmogelijk maken om abonnementen onderling aan elkaar door te geven. Revolutionair? Misschien, maar het roept toch een aantal vragen op. En niet alleen bij de RWDM-fans. Is dit systeem aangepast aan de nieuwe privacywetgeving, beter bekend als GDPR, die in mei van kracht werd? En wat gebeurt er met de foto’s die aan de abonnementen worden gekoppeld?
“Als supporter zou ik mij toch zorgen maken. Nergens wordt duidelijk aangegeven wie er toegang tot je foto heeft en waar die wordt opgeslagen"
Juridisch consultant Edward Huyghe is verbonden aan het kantoor deJuristen in Gent. Hij is niet meteen gerustgesteld. “Als supporter zou ik mij toch zorgen maken. Nergens wordt duidelijk aangegeven wie er toegang tot je foto heeft en waar die wordt opgeslagen. De privacyverklaring is opgesteld door Zetes, terwijl de club daar zelf voor verantwoordelijk is. Bovendien kan je enkel een Engelse versie raadplegen, waardoor sommige supporters niet goed weten waar ze aan toe zijn.”
Geen bigbrothergevoel
Vincent Messiaen van Zetes weerlegt de argumenten van Huyghe, maar geeft wel toe dat er ruimte is voor verbetering. “De foto’s worden opgeslagen in een interne databank die door niemand anders consulteerbaar is. Op het einde van het seizoen worden alle afbeeldingen verwijderd. Daarnaast is het voor de supporters belangrijk om te weten dat dit slechts een testfase is. Het gaat hier om toezichtscontrole in plaats van toegangscontrole. Dat wil zeggen dat er niemand geweigerd zal worden op basis van wat de camera’s registreren. Daarvoor moet er eerst een aanpassing komen van de voetbalwet. Van een bigbrothergevoel is dus absoluut geen sprake.”
Wie meer wil weten over de introductie van gezichtsherkenning bij RWDM kan terecht op bruzz.be. Hier verschijnt vrijdag 7 september een reportage over dit nieuwe systeem.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Sport , Samenleving , RWDM , gezichtsherkenning , voetbalsupporters
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.