De haalbaarheidsstudie van de verlaging van de Akenkaai en de Rederskaai werd vorige week besproken in de Brussels regering. Die hoopt de projecten te kunnen opnemen in de beheersovereenkomst met Beliris, om zo de kaaien en het water van het kanaal meer in de stad te integreren.
Brussel onderzoekt lagere en groenere kaaien aan het kanaal
De intentie om “de band tussen de openbare ruimte, het water en de natuur te versterken” staat in het Brussels regeerakkoord vermeld. Om dat te kunnen doen, wordt een verlaging en vergroening van de kaaien onderzocht.
Die algemene haalbaarheidsstudie door ORG Squared en Bureau Bas Smets werd onlangs besproken in de ministerraad. In die studie worden specifiek de Akenkaai en het Rederspark (de Rederskaai ter hoogte van de zwaaikom van het Vergotedok) onderzocht. Die twee locaties zijn om meerdere redenen zeer interessant voor een verlaging en vergroening.
Zo zijn de kades onder meer groot genoeg en gelegen aan voldoende grote waterbekkens en openbare ruimte. Ze worden ook bestempeld als emblematische openbare ruimtes en zijn gemakkelijk bereikbaar vanuit het centrum.
2 meter lager
Concreet wordt in de studie de mogelijkheid onderzocht van een verlaging van de kade aan de zwaaikom tegenover het Redersplein, die aansluit op de uitbreiding van het Maximiliaanpark en de bouw van de nieuwe sportvoorziening Vergote. Er wordt gesproken over de mogelijkheid van een cafetaria met terras aan de waterkant. “De verlaging is beperkt in omvang en probeert een balans te vinden tussen de belevings-, financiële en technische aspecten,” staat verder in de studie. Het laagste punt van de kade zou zo’n 2 meter lager komen te liggen dan momenteel het geval is.
Het scenario dat voor de Akenkaai naar voren geschoven werd, is een trapsgewijze verlaging. Ook hier zou het laagste punt zo’n 2 meter lager komen te liggen dan nu het geval is. De verlaging zou niet tegenover Kanal en het Kaaitheater moeten komen, om daar ruimte te houden voor evenementen, maar enkel in het publieke deel. De hangars en vroegere treinsporen zouden daarvoor wel verplaatst moeten worden. “Voor deze ontwerpstudie baseren we ons op een versie met een zachte helling vanuit het zuiden die naar het water afdaalt en aan weerszijden omarmd wordt door een trappenpartij langs de noordzijde," staat in het rapport. "Dat maakt deze openbare ruimte toegankelijk voor iedereen en biedt een promenade langs het water en ruime zitmogelijkheden op de zittreden."
Beheersovereenkomst Beliris
Het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS), die de plannen samen met Alain Maron (Ecolo) voorstelde, laat weten dat "de regering kennisgenomen heeft van de haalbaarheidsstudie en dat verdere denkoefeningen rond studies over de verlaging en vergroening van de kaaien zullen worden opgestart".
Volgens L’Echo wordt er gehoopt dat de verlaging en vergroening van de kaaien kan worden opgenomen in de bijakte 14 van de beheersovereenkomst van het gewestelijke ontwikkelingsbedrijf Beliris. Over die overeenkomst wordt nog altijd onderhandeld door de federale en Brusselse regering.
“Deze nieuwe bijakte zal onze hoofdstad nieuw leven inblazen,” zei federaal minister van Beliris Karine Lalieux (PS) vorige week nog over die onderhandelingen. “Het is een gedeelde ambitie om projecten van zeer hoge kwaliteit te lanceren. Mobiliteit, sociale cohesie, cultuur en erfgoed: alle ingrediënten worden verzameld zodat Brussel en zijn vele troeven schitteren in binnen- en buitenland.”
De definitieve selectie van die projecten wordt nog deze maand verwacht.
Lees meer over: Brussel , Stedenbouw , Akenkaai , Redersplein , rederspark
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.