Het Brussels Gewest gaat de toegangshelling tot de tramtunnel in de Jamarlaan overbouwen met woningen, winkels en een ruimte voor een sociaal of cultureel initiatief. Het project moet de stenen vlakte tussen het Zuidstation en de Vijfhoek reanimeren.
CityDev bouwt gemengd project op tunnelmond Jamarlaan
Lees ook: Tramtunnel onder Meiser niet geschrapt
Tussen het Baraplein en de Kleine Ring, in de schaduw van de Zuidertoren, verdwijnen de tramsporen van lijn 81 onder de grond. Boven die tramhelling wil het Gewest een langgerekt gebouw neerzetten. Eind vorig jaar wees de Brusselse regering de opdracht toe aan Citydev, zo vernam BRUZZ.
De keuze voor de voormalige gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij is volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) ingegeven door haar ervaring met gemengde projecten.
Citydev bouwt behalve middenklassenwoningen en bedrijfsgebouwen ook steeds meer projecten waar verschillende functies gecombineerd worden. Dat is ook hier de bedoeling. Het bouwprogramma omvat 10.000 vierkante meter woningen, 1.000 vierkante meter winkelruimte en 3.000 vierkante meter die een culturele of sociale invulling moeten krijgen.
"Een concrete invulling is er nog niet, maar het is de bedoeling dat de activiteit wat leven brengt op de Europaesplanade"
De sociale of culturele functie komt in een kopgebouw met uitzicht op de Europaesplanade. Een concrete invulling is er nog niet, maar het is de bedoeling dat de activiteit wat leven brengt op de Europaesplanade. Behalve op marktdagen is die stap- en fietsverbinding tussen het Zuidstation en de binnenstad vandaag een stenen woestijn.
2023
Het Jamarproject kan ook het aanpalende huizenblok versterken. Die wat onderkomen driehoek met oudere huizen ligt vandaag verloren tussen de grote Europaesplanade, de brede Jamarlaan en de imposante Zuidertoren. Het idee om te bouwen boven de tramhelling komt uit het Richtschema voor de Zuidwijk dat werd goedgekeurd in 2016. Kernidee van dat plan was om de woonfunctie rond het station te versterken.
De bouw is nog niet voor meteen. De werf kan pas beginnen wanneer het tramverkeer wordt onderbroken voor de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. Dat zou vermoedelijk in 2023 zijn. In de tussentijd zal Citydev samen met Brussel Mobiliteit en MIVB, de eigenaar van de grond, de financiële, technische en juridische kant van het project onderzoeken.
Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , tramtunnel , Jamarlaan , CityDev
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.