Vorige week vrijdag moest het tankstation op de Waterloolaan tussen de Naamsepoort en Louiza voorgoed dicht. Sinds 19 maart beschikt het tankstation niet meer over een vergunning en uitbater Q8 greep naast een nieuwe. "Dit is een fatale fout," vindt de uitbater. "Het was een mythisch tankstation in een prestigieuze laan."
Gezien: tankstation tussen Louiza en Naamsepoort voorgoed dicht
Begin dit jaar maakte exploitant Q8 bekend dat hij het tankstation wilde herontwikkelen tot een tankstation dat zich vooral toespitst op het laden van elektrische wagens. De belangrijkste redenen daarvoor waren volgens het Koeweitse bedrijf de heraanleg van de Gulden Vlies- en Waterloolaan en het verbod op diesel- en benzinewagens tegen 2030 en 2035.
De exploitatievergunningen voor het tankstation liepen af op 19 maart. Q8 diende een aanvraag in voor nieuwe vergunningen voor een tankstation met elektrische laadpalen, maar ook met hetzelfde benzinereservoir van 60.000 liter. Q8 kreeg de vergunningen niet, waardoor het de activiteiten op de Waterloolaan vrijdag moest stopzetten.
'Fatale fout'
"Dit is een fatale fout," reageert uitbater Cemil Soysal in La Dernière Heure. "Het was een mythisch tankstation in een prestigieuze laan. Het tankstation beantwoordde, net als de bijhorende winkel, aan een echte nood. Dit is echt triest."
Sinds vrijdag staan er hekken rond het tankstation en zijn alle toestellen en installaties afgeplakt. "Het tankstation wordt beveiligd tot we een toelating hebben voor de ontmanteling."
Heel wat buurtbewoners verzetten zich al langer tegen het tankstation. Bovendien voorzien de plannen voor de heraanleg van de Kleine Ring tussen de Naamsepoort en Louiza in het verwijderen van het tankstation om veilige fietspaden te creëren.
Gezien
Lees meer over: Brussel-Stad , Elsene , Stedenbouw , Gezien , tankstation , Waterloolaan , Q8 , heraanleg Gulden Vlieslaan