Het architectuurproject voor Kanal kiest radicaal voor een gebruik van de bestaande magnifieke ruimtes. Daarin worden wel drie grote nieuwe volumes gebouwd.
Kanal wordt geen Bilbao
Lees ook: Kanal krijgt dakterras
Op een persconferentie donderdag lichtten projectcoördinator Yves Goldstein, bouwmeester Kristiaan Borret en de architecten die Kanal mogen aanpakken hun project toe. Dat project legt de nadruk op het respect van de bestaande ruimtes. Wie ooit in de Citroëngarage is geweest, weet hoe majestueus de bestaande structuur al is op zich.
“Dit wordt vooral geen Bilbao”, zegt bouwmeester Borret, verwijzend naar het Guggenheimmuseum ontworpen door Frank Gehry, “maar wel een meerlagig project, dat de complexe stad weerspiegelt die Brussel is.” Architect Stephen Bates benadrukte dat het project op zich niet spectaculair probeert te zijn. “Het wordt eerder een ruimte die het spectaculaire probeert mogelijk te maken.”
Eerder las u hier al dat Kanal daarbij ook veel ruimte wil vrijmaken voor laagdrempelige productie-activiteiten.
Drie nieuwe volumes
Alle respect voor de bestaande ruimte kan niet verhinderen dat er moet bijgebouwd worden. Een museum voor moderne (en/of hedendaagse) kunst is immers onmogelijk in de huidige open structuur. Die is door glas omgeven, zowel rondom als van boven.
(Lees verder onder de afbeelding)
Er ontstaan dan ook drie grote nieuw volumes in de werkplaatsen, die door het dak zullen uitsteken en zo meteen ook een zicht op de stad bieden. Een van die nieuwe gebouwen wordt het museum, een tweede architectuurcentrum CIVA en een derde is voorbestemd voor de ‘rassembleur’ een volume waar onder meer een auditorium komt en een ruimte die meer als een soort cultuurcentrum zal fungeren.
Het toekomstige museum zal zo expo’s kunnen organiseren over vijf of zes verdiepingen van telkens 800 vierkante meter. Die ruimtes zullen volledig vrij kunnen gemaakt worden, zonder dragende elementen.
Twee assen
De drie nieuwe constructies komen langs twee bestaande lijnen die de hele site structuur geven: van zuid naar noord zijn dat de hellingen die in de jaren 1950 zijn bijgebouwd, maar die in het huidige project worden behouden. Van west naar oost komt er dan weer een binnenstraat, die het kanaal verbindt met de Willebroekkaai ter hoogte van de vroegere ingang naar de werkplaatsen.
De twee assen monden uit in vier ingangen naar Kanal, waardoor het hele complex ook aansluit om de omliggende wijken.
(Lees verder onder de afbeelding)
De tekeningen op de persconferentie toonden ook hoe de publieke ruimte voor Kanal wordt hertekend, met een breed voorplein voor Kanal aan de Kleine Ring (zie afbeelding onderaan dit artikel). Hoe die voorruimte er zal uitzien vormt nu nog voorwerp van een architectuurwedstrijd. Dat de ventweg met parking voor de garage de schop op kan, lijkt wel al uitgemaakt.
Totnogtoe heette het dat Kanal vanaf 5 mei een jaar lang open is, om dan verschillende jaren te sluiten wegens verbouwingen. Op de persconferentie klonk dat al anders. “De architecten willen graag dat we ook tijdens de werken open blijven voor het publiek”, zegt Yves Goldstein. “We zullen dat proberen door te faseren.”
Dat NoAarchitecten, EM2N en Sergison Bates de wedstrijd wonnen betekent overigens nog niet dat er nu al een kant en klaar uitvoerbaar project klaarligt. In de komende maanden wordt het concept verfijnd in overleg met de stichting Kanal.
Een uitgebreider overzicht van simulatiebeelden vindt u hier.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Kanal
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.