Het gemeentebestuur van Molenbeek wil de Brusselaars warm maken om eens met een kajak te gaan varen. In de renovatieplannen van de oude industriehal aan het kanaal neemt het daarom een aanmeerkade voor kajaks op. In 2021 moet het eerste roeibootje daar het water inglijden.
Molenbeek plant kajak-kade aan kanaal
Lees ook: Waterfietsen en kajakken op Brussel Bad
De oude industriehal aan het kanaal in Molenbeek tussen de Liverpoolstraat en de Gosseliesstraat ligt er vandaag vervallen bij. De gemeente kocht de Libelcohal op die tot 2015 gebruikt werd door autohandelaars.Het budget van wijkcontract Zinneke moet helpen om er een overdekte, publieke plaats te creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.
'Ideale plek om te leren fietsen'
In de Grote Hal komt een openbare ruimte, daaromheen woningen. Architectenbureau B612 associates werd gekozen om intergenerationele woningen te ontwerpen, waar eenoudergezinnen en senioren elkaar helpen en ondersteunen. Ook komt er een crèche die plaats zal bieden aan ruim 70 kinderen.
Via een projectoproep werden verschillende vzw's gekozen om een intrede te nemen in het gebouw, waaronder Cyclo. "Ouders kunnen daar met hun kinderen komen om te leren fietsen," blikt schepen voor Stadsontwikkeling Jan Gypers (Open VLD) vooruit.
Privé parkeergarages openstellen voor publiek
Niet alleen Cyclo krijgt een werkplaats in de hal, ook Atelier Groot Eiland krijgt een recyclage-atelier, en er komt een werkplaats voor houtbewerking. Het decoratelier van Jozef Wouters trekt ook naar de hal. "Alles wordt van glas, zodat de mensen de werkzaamheden kunnen volgen," zegt Jan Gypers (Open VLD) aan BRUZZ.
Voor de heraanleg van de kade, herbestemming van de hal, aanleg van een openbaar park achter de hal en bouw van de crèche werden de Molenbeekse architecten ZAmpone en L'Escaut gekozen, die voor het project hun krachten bundelen.
In het ontwerp werd ook een horecazaak opgenomen, die in de zomer een terras kan openen. Voor het plafond werd gekozen voor panelen die het geluid moeten dempen en een aangename akoestiek creëren.Ook het voetpad zal breder worden gemaakt, waardoor de parkeerstrook verdwijnt. Gypers hoopt dat op te kunnen lossen door twee private parkeergarages open te stellen voor publiek gebruik.
‘Directe toegang tot kanaal’
De kade wordt heraangelegd, en zal worden verlaagd tot het water, waar een platform voor kajaks en kleine sloepen moet komen. Schepen Gypers (Open VLD) is tevreden met het initiatief. “We zullen de eerste Brusselse gemeente zijn met een directe toegang tot het kanaal. Aan de Becokaai bestaat al iets gelijkaardigs, maar die plek is enkel bedoeld voor grotere boten. Het is de bedoeling dat de Brusselaar zich het water weer eigen maakt”, zegt hij aan La Dernière Heure.
De heraanleg van de hal en omgeving kadert binnen het wijkcontract Zinneke. De bouwaanvraag is eind maart ingediend bij het Gewest. Voor het einde van dit jaar zouden de werken van start gaan, en schepen Gypers hoopt dat ze eind 2021 worden afgerond.
De Ronde: Sint-Jans-Molenbeek
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Samenleving , Sport , De Ronde: Sint-Jans-Molenbeek , kajak , kanaal
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.