Behalve een groene trambedding kreeg de Woluwelaan ook ruime voet- en fietspaden en nieuwe aanplantingen. Een heel contrast met de brede autoweg die open ging in de jaren zestig.
Tram geeft Woluwelaan groen jasje
Vergeleken met veel andere Brusselse lanen is de Woluwelaan nog vrij jong. Hoewel er vanaf het interbellum al plannen voor een weg waren, bleef dit tot in de jaren vijftig het natuurlijke overstromingsgebied van de Woluwe, een zijrivier van de Zenne. Langs het water waren wandelpaden en vooral veel groen. Na de ‘sanering’ van de moerassige Woluwevallei werd in de jaren zestig een brede autoweg aangelegd. Vervolgens werden enkele grote kantoor- en winkelcomplexen langs de laan gebouwd.
Sinds de opening van de laan veranderde weinig aan het wegprofiel. Tot voor enkele jaren waren er twee snelle rijvakken in elke richting. Daarnaast lagen nog twee ruime zijwegen met plaats voor parkeerplaatsen en bushaltes. Met de komst van de tram werd alles herdacht over een lengte van 2,2 kilometer, tussen het Trammuseum (kruispunt met de Tervurenlaan) en Roodebeek.
Woluwelaan vandaag
De vier rijvakken voor doorgaand verkeer bleven behouden maar werden smaller. De snelheid is er nu beperkt tot 50 kilometer per uur. Aan de oostkant verdween de ventweg om plaats te maken voor een groene trambedding en een gemengd pad voor fietsers en wandelaars. Het pad sluit aan op de verschillende groenzones langs de laan.
In La Capitale spreekt de Franstalige fietsersbond Gracq over een "forse verbetering" van de fietsinfrastructuur in het oosten van het gewest, maar toch zijn er nog enkele minpuntjes. Zo maakt Gracq bijvoorbeeld melding van een tramhokje dat zich in het midden van het fietspad bevindt.
Langs de westkant van de laan is nog een zijrijweg voor lokaal verkeer. De snelheid is er beperkt tot 30 kilometer per uur. Daarnaast is een nieuw tweerichtingsfietspad.
Langs de Woluwelaan staan nu 325 bomen, waarvan 46 nieuwe. De heraanleg kostte 24,5 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro voor de traminfrastructuur.
Vrijdag is de vernieuwde Woluwelaan samen met de nieuwe tram 8 ingehuldigd door minister-president Rudi Vervoort (PS), minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) en de burgemeesters Olivier Maingain (Défi, Sint-Lambrechts-Woluwe) en Benoît Cerexhe (CDH, Sint-Pieters-Woluwe).
Woluwelaan vroeger en nu
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Sint-Pieters-Woluwe , Stedenbouw , Mobiliteit , Woluwelaan , tram 8
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.