De 'holle' woontoren op de hoek van de Koolmijnenkaai en het Saincteletteplein in Molenbeek is niet meer. Het ontwerp dat de architectuurwedstrijd had gewonnen werd grondig aangepast na kritiek van onder meer de gemeente Molenbeek en de brandweer. De ontwikkelaar plant nu een klassieker torentje dat even hoog is, maar slanker oogt.
Woontorentje Sainctelette wordt slanker
Het was een opmerkelijk ontwerp dat in 2017 een architectuurwedstrijd van de Brusselse bouwmeester won. Dockside zou een torentje van ongeveer 45 meter worden, met appartementen rond een grote patio. Elk appartement zou daardoor ramen aan twee kanten hebben, royale buitenruimte, en bewoners zouden hun fietsen buiten/binnen aan hun eigen voordeur kunnen stallen. Het zou komen op de plek van een (ondertussen uitgebrande en afgebroken) meubelwinkel.
Gaandeweg bleek het ontwerp onhaalbaar door eisen van de brandweer, de wensen van de gemeente Molenbeek, en om financiële redenen. Architecten MS-A, V+ en TRANS kwamen met een nieuw ontwerp waar momenteel een openbaar onderzoek over loopt in het kader van de vergunningsaanvraag.
50 meter
Het nieuwe ontwerp verschilt grondig van de versie die de ontwerpwedstrijd won. Volgens de promotoren zorgt het gebouw voor een overgang tussen de bebouwing langs het kanaal en de grootstedelijke omgeving die het Saicteletteplein is. Het perceel wordt niet volledig bebouwd, zodat er een groter voorplein kan komen, en zodat de Zennetuin die al achter enkele gebouwen loopt doorgetrokken kan worden tot het Saincteletteplein.
Langs het kanaal zou het gebouw zes verdiepingen tellen, aan het Saincteletteplein veertien. Het zou daarmee met bijna 50 meter het hoogste gebouw in de omgeving worden, want woongebouw Le Saillant de l'Yser aan IJzer telt er twaalf. Aan de Havenlaan is het hoofdkantoor van bank KBC ongeveer even hoog als Dockside. Het sluit niet volledig aan op buurgebouw Truss, een nieuw sportcomplex. De Brusselse bouwmeester adviseert daarom om de plint van Dockside een verdieping lager te maken.
Openbaar onderzoek
Het ontwerp telt 149 woningen: 46 studio's, 58 met een kamer, 38 met twee en 7 met drie. Het voorziet ook winkelruimte, plek voor kantoren, en gemeenschappelijke ruimtes. Het gebouw zou een parkeergarage met 69 autoparkeerplaatsen krijgen.
Het openbaar onderzoek loopt nog tot 18 september. Tot dan kunnen burgers en organisaties opmerkingen indienen. Op basis daarvan zal de overlegcommissie een advies formuleren over de vergunningsaanvraag.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , woontoren , Dockside , wonen , woningen , kanaal , MS-A , V+ , TRANS , architectuur