Theater - 'Porselein', de kunstenaar als kwetsbaar kind
De combinatie van auteur Paul Verrept en Muziektheater Transparant-regisseur
Wouter Van Looy leverde eerder al de internationaal succesvolle productie Het meisje de jongen de rivier op. Het met de Publieksprijs van De Gouden Uil bekroonde prentenboek van Verrept werd toen naar de scène getransponeerd waar een zangeres en een muzikant luisterden naar het vreemde verhaal van een oude vrouw die vertelt over een vis die verdween in de hongerige maag van een man, een vrouw en hun zoon. Wouter Van Looy vroeg Paul Verrept daarop een nieuwe tekst te schrijven, dit keer meteen voor het theater. Het resultaat is de muziektheatervoorstelling Porselein die behalve muziek ook video- en animatiefilms bevat.
Wouter Van Looy: De samenwerking met Paul Verrept was fascinerend. Hij heeft een mooie, eenvoudige, poëtische taal en toch raakt hij daarmee existentiële onderwerpen aan. Hij schrijft op een bijna naïeve, kinderlijke manier over heel filosofische onderwerpen. Porselein is een tekst die voor hem een beetje autobiografisch is. In de zin dat hij zich heeft gebaseerd op zijn kinderjaren toen hij thuis opgroeide in een nogal beschermde omgeving, en zijn fantasie vooral in het tekenen kwijt kon. Dat idee van het overbeschermde kind dat bijna niet buiten speelt en weinig met vrienden in aanraking komt, maar dat zijn eigen wereld begint te creëren, is in het verhaal van Porselein extreem doorgetrokken. Hier besluit de moeder op een gegeven moment zelfs om haar kind op te sluiten in haar kamer, zodat er hem zeker niets kan overkomen. Ze heeft namelijk angst dat hij een ongeluk zou hebben of zou verdwijnen, zoals met de vader gebeurd is."
Een zelf gecreëerde droomwereld
Resulteert dat ook in een beklemmende voorstelling? Van Looy: "Het verhaal is niet altijd even vrolijk, maar de kinderen die de voorstelling al gezien hebben, zijn er wel door gefascineerd en blijven aandachtig kijken. Porselein is een extreem geval, maar de kinderen herkennen ook wel dat gegeven van ouders die om hen bekommerd zijn en hen om die reden soms een en ander ontzeggen en verbieden. Maar voor mij gaat het verhaal zeker ook over de mogelijkheden die een kind heeft om aan die beklemming te ontsnappen door zijn fantasie in te zetten. In de voorstelling zie je die mogelijkheden om in een zelf gecreëerde droomwereld te verblijven."
"De voorstelling wordt gespeeld door de oudere acteur Simon Versnel (bekend van zijn samenwerkingen met Needcompany en Peeping Tom, mb). Hij vertelt het verhaal van zijn jeugd als een flashback die geïllustreerd wordt door tekeningen die we hebben laten maken door een kind van dezelfde leeftijd als Porselein, namelijk negen jaar. Freija Van Esbroeck heeft dat kind op een academie gevonden. En samen met Paul Delissen maakte Freija ook zelf nog twee animatiefilms die de dromen van de jonge Porselein in beeld brengen. En dan is er ook nog een videofilm in het verhaal verweven die de jonge jaren van Porselein toont."
De muziek bij het stuk werd geschreven door Jan Van Outryve en wordt op de scène live vertolkt door pianist Jeroen Malaise, terwijl Naomi Beeldens enkele liedjes zingt. Zo wordt Porselein een soort recital met een bijzondere emotionele impact.
:: Porselein - Muziektheater Transparant - vanaf 8 jaar
wanneer & waar:
* 16 maart 2010 om 13.30 uur in GC De Kriekelaar, Gallaitstraat 86, Schaarbeek - 02-245.75.22 - dekriekelaar@vgc.be
* 28 maart 2010 om 15.00 uur in Bronks, Varkensmarkt 15-17, Brussel - 02-219.99.21 - info@bronks.be
inkom: 6/8 euro
Lees meer over: Schaarbeek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.