Ukkel: voet- en fietspaden in het slop

Bruno Schols
© Brussel Deze Week
22/06/2012
'De mobiliteit in de gemeente verzekeren': dat is het allereerste programmapunt van de liberale MR, die al decennia de meerderheid vormt in Ukkel. Wij gingen eens na wat de gemeente de voorbije jaren gedaan heeft om het fietsen in deze mooie gemeente aantrekkelijker te maken.

D e laatste zin uit het mobili­teitshoofdstuk van het MR-programma: de MR pri­vilegieert, "als het mogelijk is", de aanleg van fietspaden. Veel prominenter staan het verzet tegen de sluiting van het Ter Kamerenbos voor auto's en het vergroten van de parkeermogelijkheden. Een ander MR-stokpaardje: 'aandringen op de versnelde komst van een metro tot in Ukkel'.

"Dat zegt veel over waar de prioriteiten hier liggen," zegt Pierre Desmet, die voor Ecolo in de oppositie zetelt. "Deze meerderheid schreeuwt van de daken dat de gemeente slecht bediend wordt door het openbaar vervoer, maar ze heeft de voorbije jaren bijna niets gedaan om de mobiliteit zelf te verbeteren. Van de voorstellen in het mobiliteitsplan werd deze legislatuur bijna niets gerealiseerd. Er werden amper initiatieven genomen om de mobiliteit van en naar de GEN-stations te verbeteren, er kwam zelfs geen behoefteonderzoek. De meerderheidsleden liggen er niet van wakker. Ze hebben allemaal een gratis MIVB-abonnement, maar ik vraag me af wie dat ook echt gebruikt. Deze meerderheid kiest resoluut voor de wagen."

Desmet geeft een voorbeeld van een paar jaar geleden: "In het begin van deze legislatuur had de Association des Comités de Quartier Ucclois, ACQU, op eigen initiatief een wandelroute bewegwijzerd langs de vele steegjes. De bewegwijzering was van tijdelijke aard. Ik heb toen voorgesteld om die wegwijzers permanent te maken, maar daar is niets mee gedaan. In plaats van het initiatief te nemen gaat men eerder een excuus vinden om iets niet te doen."

Drossaardgaarde
Niels Famaey is zes jaar geleden in Ukkel komen wonen en heeft van nabij gevolgd wat de MR-PS-meerderheid de afgelopen jaren gedaan heeft om het fietsen in Ukkel te promoten. "Op dat vlak is de enige verdienste van deze meerderheid dat ze de beperkte eenrichting (straten waar je enkel als fietser in twee richtingen mag rijden, red.) heeft ingevoerd en dat ze de wegmarkering vrij goed onderhoudt."
Famaey neemt er het gemeentelijk mobiliteitsplan bij. In het plan worden vier gemeentelijke fietsroutes gesuggereerd die de bestaande gewestelijke fietsroute (GFR) van het centrum naar Sint-Job en Sint-Genesius-Rode moeten vervolledigen. Het is een alternatieve weg die fietsers op een aangename manier door de gemeente moet leiden.

Famaey neemt ons mee om de route per tweewieler te verkennen. Plannetje bij de hand volgen we het tracé van de fietsroute. Het leidt ons door pittoreske straatjes waar Ukkel er nog zoveel van heeft. Probleem is alleen dat er van bewegwijzering, wegmarkering, laat staan een aangelegd fietspad helemaal geen sprake is. Integendeel, onderweg moeten we een paar serieuze obstakels overwinnen. Triest dieptepunt: op het einde van de Drossaardgaarde in de buurt van Sint-Job loopt de route verder via een steegje. Twee bloembakken versperren er de weg. Even verder maken de kinderkopjes het fietsen loodzwaar. "Met een paar simpele ingrepen zouden ze het fietsen in deze gemeente een stuk aangenamer kunnen maken. Maar er is de afgelopen jaren helaas niets gebeurd," zegt Famaey.

Afwachten
Gevraagd naar een stand van zaken bij schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Marc Cools (MR) worden we getrakteerd op een technische uitleg. "We willen vanuit de gemeente zo snel mogelijk werk maken van de fietspaden, maar het probleem is dat we op een stedenbouwkundige vergunning van het Gewest wachten. Het Gewest zou die vergunningen dit jaar al afgeleverd moeten hebben, maar alles heeft vertraging opgelopen."

Dit gaat dus over de gewestelijke fietsroute. Maar hoe zit het dan met de gemeentelijke fietsroute, een initiatief dat helemaal van de gemeente moet komen? "Eerst moeten alle gewestelijke fietsroutes afgewerkt worden; daarna pas kunnen we beginnen met die routes aan de gemeentelijke fietsroutes te linken."

Navraag bij het kabinet van Bruno De Lille (Groen), die als staatssecretaris bevoegd is voor het fietsbeleid, leert dat die uitleg slechts gedeeltelijk klopt. Er loopt inderdaad nog een studie-bouwaanvraag voor sommige gewestelijke fietsroutes, die bijna afgerond is. Pas dan kan er werk worden gemaakt van de aanleg van de GFR. Maar de gemeente zou wel al proactief kunnen beginnen met het bewegwijzeren van de gemeentelijke fietsroutes. Evere en Anderlecht hebben dat bijvoorbeeld al gedaan; Ukkel heeft nog geen initiatieven in die richting genomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ukkel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni