Veiligheid: N-VA wil ‘schokeffect’, groenen meer inspraak
Beide partijen hielden vrijdag persconferenties om hun veiligheidsplan voor te stellen.
Voor de N-VA is onveiligheid een belangrijk probleem dat leidt tot stadsvlucht. "Door onveiligheid valt het stadsleven 's avonds en 's nachts stil. Minder mensen durven nog uit te gaan of 's avonds nog werken. Daardoor verhoogt de onveiligheid en krijgen we een spiraaleffect", klinkt het.
Volgens lijsttrekker Johan Van den Driessche is er een 'schokeffect' nodig om de balans in Brussel te doen omslaan. Als het van de partij afhangt, komt er een organisatorische ommezwaai bij de politie. De N-VA wil een fusie van de zes Brusselse zones, een beter personeelsbeleid en meer en 'anders' blauw op straat, zoals agenten te voet en te paard.
Het doel is voor de N-VA "leefbare wijken, 24 uur per dag. Een veiligheidsbeleid beschermt in de eerste plaats de zwaksten", aldus de lijsttrekker Johan Van den Driessche.
"Een strenge aanpak dus, met nultolerantie voor geweld tegenover de politiediensten, voor (verbale) agressie tegen van kwetsbare groepen en drugsgerelateerde criminaliteit. Nultolerantie betekent ook dat er voor elk crimineel feit een proces-verbaal én een strafrechtelijke reactie volgt", klinkt het.
Enquête
Ook Ecolo-Groen vraagt dat vastgestelde inbreuken niet langer ongestraft blijven. "We willen het respect voor de politie en het vertrouwen van de burger herstellen", verduidelijkt Bart Dhondt, jongerenvoorzitter van Groen en op de tweede plaats op de lijst. "Straffeloosheid ondermijnt dat respect. Er moet dus ook bij kleine inbreuken zoals vuilnis op straat gooien of foutparkeren opgetreden worden."
Ecolo-Groen wil ook dat "politiecommissariaten 24 op 24 uur open zijn, patrouilles moeten ter plaatse zijn binnen de vijf minuten, in combinatie met onder meer een betere dispatching en een uniformisering van de Gemeentelijke Administratieve Sancties over de gemeentegrenzen heen".
Daarnaast ligt de nadruk bij de groenen op inspraak van de burger. Wijkcomités moeten meer wegen op politieraden. Als Ecolo en Groen in de meerderheid komen, krijgt iedere Brusselaar een veiligheidsenquête in de bus. Daarna moeten rondetafels volgen in de wijken, om een duidelijk beeld te krijgen van de veiligheidsproblematiek onder de Brusselaars. "We betrekken ook andere beleidsdomeinen bij het veiligheidsprobleem, om structureel oplossingen te bieden", zegt Dhondt.
Lees meer over: Brussel-Stad
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.