Spoorwegmaatschappij NMBS noteerde in 2018 1.250 gevallen van agressie tegen treinbegeleiders, bijna een evenaring van de situatie in 2015. De meerderheid daarvan vond plaats op de grote lijnen en in grote stations. In 2018 werden ook 82 treinen afgeschaft, 10 procent meer dan het jaar ervoor.
Agressie tegen treinbegeleiders piekt weer, ook in grote Brusselse stations
De cijfers gaan over 2018 en werden door minister van Mobiliteit François Bellot (MR) bekendgemaakt na een parlementaire vraag door Tomas Roggeman (N-VA). De cijfers over 2019 zullen pas in de loop van maart volgen.
In totaal vonden er in het hele land dus 1.250 gevallen van agressie plaats, na de daling van de jaren ervoor opnieuw bijna evenveel als in 2015. Dat zijn bovendien 60 procent meer meldingen dan tien jaar eerder, bericht Het Laatste Nieuws.
Te laat of geen kaartje
De NMBS kan die cijfers niet opdelen naargelang gewest. “De meeste aanvallen gebeuren in grote stations, zoals Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols aan BRUZZ.
Begin december werd bijvoorbeeld nog een man veroordeeld tot acht maanden cel omdat hij een treinbegeleidster in Brussel-Noord in het gezicht sloeg toen die hem niet meer op de trein wou laten.
Ook het treinstation van Brussels Airport zou in de cijfers pieken. In 2016 sloegen twee reizigers zonder vervoersbewijs bijvoorbeeld nog een conducteur in elkaar, omdat die ter hoogte van Bordet om hun kaartjes vroeg.
Ook op de grote lijnen richting Antwerpen, Gent en Luik gebeuren er meer incidenten dan elders. “Als er meer reizigers zijn, neemt de kans op agressie natuurlijk ook toe”, aldus Crols. Hij wijst erop dat er een lichte daling op te merken valt sinds 2013.
'Er wordt wel wat geschoven bij Securail, maar er gebeuren geen extra aanwervingen'
De onafhankelijke spoorwegvakbond OVS roept op om meer personeel aan te werven. “Dat het geweld tien jaar geleden ook al bestond, vind ik een flauw excuus”, zegt algemeen secretaris Joachim Permentier (OVS). “Je wil toch dat de conducteurs en de reizigers veilig zijn?”
De vakbond verwacht wel dat de cijfers over 2019 iets lager zullen liggen door enkele maatregelen van het afgelopen jaar.
Meer controle
Zo lanceerde de NMBS in 2018 een preventiecampagne met affiches in de trein, die reizigers moest sensibiliseren om de conducteurs met rust te laten. “Maar ik denk niet dat zoiets iemand gaat tegenhouden op het moment dat die zich al opwindt”, zegt Permentier.
Woordvoerder Crols van de NMBS zegt dat er ook extra controles gebeuren door Securail. Bovendien kregen de conducteurs intussen de mogelijkheid om administratieve boetes uit te schrijven en is de vertrekprocedure gewijzigd, zodat een trein pas vertrekt als alle deuren al 30 seconden dicht zijn.
“Er wordt wel wat geschoven met het bewakingspersoneel, maar dat is niet de structurele oplossing die wij vragen”, reageert Permentier van OVS. “Als er een extra ploeg van Securail op de trein meereist, kan die ploeg een ander station niet meer beveiligen. Het grote probleem is het personeelstekort en dat is nog niet aangepakt.”
Afgeschaft
Verder blijkt ook dat er in het afgelopen jaar 82 treinen zijn afgeschaft tot en met eind november, aldus Het Laatste Nieuws. Dat is 10 procent meer dan in 2018. Die treinen worden niet meegerekend in de stiptheidscijfers. Als de NMBS dus zegt dat de treinen gemiddeld stipter rijden dan vorig jaar, dan is dat zonder de aflassingen gerekend.
Specifieke cijfers over Brussel zijn er niet, maar de meeste treinen moeten wel door de noord-zuidas. Of de infrastructuurwerken die Infrabel tijdens de herfstvakantie doorvoerde aan die verbinding de vlotheid zullen verbeteren, zal moeten blijken uit de cijfers van volgend jaar.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Samenleving , treinbegeleider , agressie , NMBS , Brussel-Noord , Brussel-Zuid , Brussel-Centraal
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.