Sinds de uitbreiding van het Covid Safe Ticket (CST) worden uitbaters van Brusselse horecazaken meer geconfronteerd met agressie. Die is meestal verbaal, maar er was ook een steekpartij. Er is ook sprake van bombardementen van negatieve beoordelingen op recensiewebsites. Horeca-uitbaters vragen ondersteuning voor de controle van de CST's van hun klanten.
Cafébazen na steekpartij door CST: 'Geef ons bewakingsagent'
Zaterdag werd de uitbater van een café in het centrum van de Stad Brussel neergestoken door een klant. Die had een mes bovengehaald nadat hem gevraagd werd om het Covid Safe Ticket te tonen. Ook elders in de stad waren er gevallen van agressie, al bleef die meestal wel verbaal.
"Een klant vertelde een van onze obers dat we ‘de rol van de Gestapo spelen,’ een andere klant was boos dat we hem nièt controleerden"
"Het is duidelijk dat het CST voor toegenomen spanningen zorgt," zegt Caroline Case van Chez Musette in Ukkel. Daar kreeg ze te maken met gemengde reacties. "Een van onze obers kreeg met verbaal geweld te maken. Een klant vertelde hem dat we ‘de rol van de Gestapo spelen.’"
Een andere klant werd agressief toen het Ukkels café dan weer niet om het Covid Safe Ticket had gevraagd. "Mijn personeel weet niet goed hoe ermee om te gaan en aarzelt om te controleren want ze voelen zich niet altijd om hun gemak. Na gevallen van verbale agressies wordt het alleen maar moeilijker."
Bombardement van negatieve recensies
Sectorfederatie Horeca Brussel ziet ook meer heethoofden. Er waren volgens de organisatie verschillende gevallen van verbale agressie, van ideologische tegenstanders van het CST of van mensen die nog niet in het bezit waren van een Covid Safe Ticket en zich daarom ergerden aan de controle. "Het is heel spijtig dat men soms op heethoofden stuit, het lijkt alsof de agressie is toegenomen ten opzichte van vroeger," zegt voorzitter Marc Vanmuylder.
In sommige gevallen leiden controles ook tot negatieve recensies op websites als La Fourchette of Trip Advisor. "Dat is pestgedrag," zegt Vanmuylder. "De horecasector past de wet toe, maar wordt daarvoor gestraft terwijl ze doen wat ze moeten doen." Horeca Brussel heeft al contact opgenomen met bovengenoemde websites om recensiebombardementen een halt toe te roepen.
Toch nuanceert de sectorfederatie ook: vaak lieten klanten wel spontaan hun QR-code zien en in de meeste gevallen verliep de controle ook vlot. Voor de vereniging is het CST een goede maatregel: het maakt dat andere regels, zoals afstand houden of met maximaal acht aan tafel zitten, niet meer nodig zijn.
Extra veiligheidsagent
Wat te doen dan tegen mensen die hun CST niet willen tonen en agressief worden? De politie bellen en conflict vermijden, zoals Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) voorstelde op Twitter, is geen oplossing. Dat vindt Liza Miller een misplaatste reactie. Ze is de uitbaatster van café Le Pantin en stichtend lid van de actiegroep 'Rassemblement de l'Horeca Bruxellois', opgericht tijdens de lockdown.
"Hij weet niet hoe het er aan toe gaat binnen horeca. De politie werkt met lijst van prioritaire oproepen. Tenzij er iemand een wapen op je richt, duurt het twintig tot dertig minuten voor een patrouille ter plaatse is. Wie weet wat er in die tijdspanne kan gebeuren?" De Brusselse regering zou volgens haar daarom een budget ter beschikking moeten stellen van alle horecazaken, zodat elke zaak één veiligheidsagent kan inhuren.
Schietpartij in Frankrijk
Dat de coronapas leidt tot agressie is niet uniek voor Brussel. In Frankrijk bestaat de controle op de zogenoemde ‘pass sanitaire’ al iets langer en ook daar waren gevallen van agressie, met als extreme uitschieter de schietpartij met een gewonde bij een nachtclub in de buurt van Montbéliard. In Duinkerke verwondde een 36-jarige man een bewaker en vijf politieagenten nadat hem de toegang tot een zwembad was geweigerd vanwege het ontbreken van een geldig vaccinatiebewijs.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Gezondheid , covid safe ticket , uitbreiding Covid Safe Ticket , geweld , agressie , Horeca Brussel