In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in Brussel vier mensen om het leven gekomen bij een verkeersongeval. Dat cijfer was in de laatste tien jaar nooit zo laag, zo blijkt maandag uit de verkeersbarometer van Vias. In Vlaanderen is de tendens eerder omgekeerd.
Laagste aantal verkeersdoden in tien jaar in Brussel
Lees ook: 26 procent minder verkeersdoden in 2020
Volgens het verkeersinstituut Vias daalde het aantal verkeersdoden in Brussel van tien in het eerste semester van 2020 tot vier en in Wallonië van 88 tot 70. In die twee gewesten was het cijfer de laatste tien jaar nooit zo laag in de eerste zes maanden van het jaar, terwijl Vlaanderen het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016 (132) noteert.
Daar zijn in de eerste zes maanden van dit jaar 109 verkeersdoden ter plaatse gevallen, tegen 88 in het eerste semester van 2020 (+24 procent). De coronacrisis maakte die periode uiteraard heel uitzonderlijk, maar de tendens verschilt toch sterk van die in andere gewesten.
Ook meer fietsers
"De cijfers zijn voor Vlaanderen niet gunstig, zeker in de wetenschap dat de horeca nog lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was", stelt Vias. Het instituut verwijst onder meer naar de versoepelingen in juni, zoals de heropening van de horeca, en het EK voetbal. Samen met het feit dat mensen zich opnieuw meer verplaatsten heeft dat in Vlaanderen een impact gehad, aldus Vias. In juni waren er 27 doden, 14 meer dan in dezelfde maand vorig jaar.
Bij de inzittenden van auto's stijgt het Vlaamse cijfer van 33 naar 44 doden. Daarnaast kwamen er ook meer fietsers (van 14 naar 18) en bromfietsers (van 3 naar 6) om het leven. Ook bij ongevallen met een lichte vrachtwagen steeg het aantal doden van 12 naar 16. Op nationaal niveau stijgt het aantal fietsdoden en doden in ongevallen met lichte vrachtwagens eveneens, maar sneuvelden minder inzittenden van auto's.
Bromfietsen
Door de betere cijfers in Wallonië en Brussel daalde op nationaal niveau het aantal doden op onze wegen met twee procent in vergelijking met vorig jaar. Het aantal letselongevallen en gewonden nam in heel België wel stevig toe, met respectievelijk 12 en 11 procent. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 11 procent (van 8.585 naar 9.509), in Brussel met 6 procent (van 1.481 naar 1.568) en in Wallonië met 16 procent (van 3.824 naar 4.441).
Opvallend daarbij is de stijging van het aantal letselongevallen bij bromfietsen, met 39 procent (41 pct in Vlaanderen). Het voorbije decennium was het aantal ongevallen nochtans met meer dan de helft gedaald. Aan het succes van de speed pedelecs ligt het volgens Vias niet, want slechts 8 procent van de 1.517 slachtoffers in deze categorie reed met een speed pedelec. Bij de fietsers is er een kleine stijging met 3 procent van het aantal ongevallen met een gewone fiets, bij elektrische fietsen steeg het aantal letselongevallen met 24 procent.
Vias stelt vast dat er zeker in Vlaanderen een revival van de bromfiets bij jongeren aan de gang is, en dat vertaalt zich in meer ongevallen. Vooral bij de jongeren tot 24 jaar zit het aantal ongevallen met bromfietsen de laatste jaren weer in de lift, besluit het verkeersinstituut.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , verkeersdode , verkeer