De Facebookpagina ‘Alertes Contrôles De Police - Infos Bruxelles’, een verkliksite voor politiecontroles, lanceert een sensibiliseringscampagne tegen alcohol achter het stuur. Dat doet het opmerkelijk genoeg samen met de Brusselse politie. "Niet ingaan op hun voorstel leek ons een gemiste kans op een gratis sensibiliseringscampagne", zegt David Stevens, hoofdinspecteur van de fietsbrigade van Brussel Hoofdstad - Elsene.
Verkliksite voor politiecontroles lanceert samen met politie campagne tegen alcohol
Politiecontroles omzeilen: het is vaak een kat-en-muisspel. Maar nu worden de handen in mekaar geslagen om samen de strijd tegen alcohol achter het stuur aan te gaan. Het resultaat is een nieuwe sensibiliseringscampagne van de populaire Facebookpagina “Alertes Contrôles De Police - Infos Bruxelles”, in samenwerking met de politie.
"Een avondje drinken? Kies zelf met wie je naar huis gaat", staat er te lezen. Op de bijhorende foto staat een taxichauffeur, een ambulancier, een begrafenisondernemer en twee agenten van de politiezone Brussel Hoofdstad - Elsene, waaronder 'fietsflik' David Stevens.
Dat de politie samenwerkt met een website die de politiecontroles - op snelheid én op alcohol - doorgeeft aan automobilisten, is opmerkelijk, maar geen wereldprimeur. De campagne is gebaseerd op een gelijkaardige campagne in Noorwegen, staat er te lezen.
150.000 volgers
“Natuurlijk geven we politiecontroles door aan de automobilist, maar we blijven wel tegen het gebruik van alcohol achter het stuur,” zegt de beheerder van de Facebookpagina (die anoniem wenst te blijven) aan BRUZZ. “Daarom leek het ons belangrijk om tijdens de feestdagen een inspanning te doen om op een ludieke manier de weggebruikers aan te zetten niet te drinken en achter het stuur te kruipen.”
“We zijn heel repressief wanneer het om de combinatie van alcoholgebruik en rijden gaat,” zegt David Stevens, hoofdinspecteur van de fietsbrigade van de politiezone Brussel Hoofdstad - Elsene. “Niet ingaan op het voorstel van de verkliksite leek ons een gemiste kans op een gratis sensibiliseringscampagne. Zo’n campagnes kosten normaal gezien een forse duit. De betrokken Facebookpagina telt bijna 150.000 volgers, dat is dus zeker niet niets.”
Drinken en rijden niet combineren is dus de boodschap, en extra opletten op de baan tijdens de feestdagen.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , David Stevens , politiecontroles , sensibiliseringscampagne
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.