Vijfdeklassers van de Floraliaschool zijn op hun hoede in de chatroom

Patrick Jordens
© Agenda Magazine
18/05/2011
Media in de klas, zo zou je deze aflevering van Klas in de media kunnen noemen. Want de vijfdeklassers van de Floraliaschool kropen voor een groepswerk allemaal achter de laptop om er lustig op los te chatten. “Chatten is leuk, maar je moet wel altijd voorzichtig blijven,” waren de wijze woorden van meester Jan aan het eind van de klassikale chatsessie.

'W e doen een soort rollenspel," vertelt Sebastian van het eerste groepje. "We spelen dat we Brahin Amrami zijn. Hij is nieuw op de chat en wil vrienden maken. Maar omdat hij niet altijd op het net kan, wil hij ook de gsm-nummers van iedereen te weten te komen. Om die vrienden nadien te kunnen sms'en of te bellen."

Waarom ze precies die opdracht hebben gekregen, dat is de kinderen nog niet helemaal duidelijk. "Misschien doen we een wedstrijd via-de-chat-zoveel-mogelijk-telefoonnummers-verzamelen??" gokt Nathan, met grote vraagtekens in zijn ogen. Zelf chat Nathan gemiddeld één uur per dag. Dat is meer dan genoeg, vindt hij; er moet nog tijd zijn om te voetballen. "Ik chat meestal alleen met kinderen die ik ken. Waarover? Gewoon, om dag te zeggen en te vragen hoe het gaat."

Rebecca en Madina chatten op MSN ook alleen met kinderen die ze al hebben ontmoet. "Nooit met onbekenden, nee. Het zou kunnen dat je chat met een man van vijftig, zonder dat je het zelf weet. Voor ons groepswerk doen we nu alsof we zo'n man zijn. Voor de chat heeft hij een valse naam gekozen, Celine Krijtjes. Op die manier probeert hij bevriend te geraken met jonge meisjes. Wat wij zouden doen als het ons overkwam? Hem meteen blokkeren en verwijderen als vriend. Het geeft toch helemaal geen goed gevoel als iemand allerlei dingen van jou wil weten en zelf niet wil zeggen wie hij of zij echt is."

Is Tom dom?
In het groepje van Rhizlane en Behan hangt een plezierige sfeer: tijdens hun chatsessie wordt er flink wat afgelachen. "We spelen dat we Sara zijn, die Tom de hele tijd aan het pesten is. Cyberpesten heet zoiets," vertelt Rhizlane.

Dat klinkt zo: "Sara: Hé domkop! Tom: Hé trut. Ik ben toch niet dom op school? Sara: Toch wel, omdat jij altijd meteen weent wanneer wij iets stouts zeggen..."

"Tom pest terug, en eigenlijk is hij dus toch een beetje dom," vertelt Behan. "Hij zou Sara beter meteen blokkeren, dan heeft hij geen last meer van haar gescheld. Ik ben nog niet op die manier gepest, maar ik heb wel ooit meegemaakt dat iemand ineens begon te schelden bij online gamen," gaat Behan verder. "Die persoon werd er toen meteen uit gekickt, dat wil zeggen: uit het spel gezet."

Terwijl Behan uitleg geeft over veilig internetverkeer, blijven de andere kinderen onverstoord chatten: spelen dat je mag pesten, het lijkt hen wel erg goed te bevallen. "Nu is het maar een spel," merkt Behan op, "maar soms gebeurt het echt. Ook hier op school, ja ja! Ik denk dat er op elke school wel wordt gepest, met of zonder chat."

Zwaar werk
Voor het rollenspel in de chatroom is afgelopen, ga ik nog even langs bij het groepje van Sebastian en co. Hoeveel gsm-nummers hebben ze uiteindelijk bemachtigd? "Eentje maar," zegt Sebastian. "En dat is maar goed ook, want je mag niet zomaar persoonlijke dingen doorgeven. Of ik ooit zelf mijn telefoonnummer zou geven?" Daar moet hij eens even diep over nadenken. "Hmm, heel misschien. Als iemand me echt kan overtuigen, ja. Maar die zal dan toch heel zwaar werk hebben, hoor!"


Deze vijfdeklassers hebben ook hun eigen Facebook-pagina, 'studio floralia', én een blog: vijfdeleerjaar.skyrock.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni