BRUZZ bereikt maandelijks 325.000 unieke gebruikers in Brussel en de Rand

Koen Cypers
04/07/2024

Uit de nieuwe bereikstudie van BRUZZ, uitgevoerd door Ipsos, blijkt dat BRUZZ het hoogste bereik haalt sinds het begin van de metingen. BRUZZ bereikt op maandbasis in Brussel en de Rand rond Brussel 325.000 unieke gebruikers, goed voor ruim een kwart (27 procent) van de populatie.

Al sinds 2017 meet BRUZZ op structurele wijze de naambekendheid, het bereik en het gebruikersprofiel van de verschillende BRUZZ-kanalen in Brussel en de Rand. Sinds de nulmeting is BRUZZ erin geslaagd het bereik gevoelig te doen toenemen. BRUZZ bereikt op maandbasis in Brussel en de Rand 325.000 unieke gebruikers. Dat betekent dat ruim een kwart (27 procent) van die populatie minstens één keer per maand minstens één van de BRUZZ-media raadpleegt. Bij de nulmeting in 2017 lag het bereik van BRUZZ met 229.000 unieke gebruikers per maand op 19,5 procent. Op weekbasis bereikt BRUZZ meer dan 214.000 gebruikers.

“Met één op de twee Brusselaars en inwoners uit de Rand die BRUZZ kent, is ons medium een absolute koploper op het vlak van content en bereik. Onze niet aflatende focus op onze hoofdstad, met ‘Brussels is capital’ als motto, werpt duidelijk vruchten af”

Marc Michils

Voorzitter BRUZZ

Marc Michils (68) stopt eind 2022 als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker. Er is afgesproken dat hij vanaf maart 2023 voor twee jaar voorzitter wordt van het bestuursorgaan van de organisatie.

Naambekendheid

Ook op het vlak van naambekendheid scoort BRUZZ sterk. Zo kent één op de twee Brusselaars en inwoners uit de Rand (53 procent) BRUZZ. BRUZZ is in de eerste plaats een Nederlandstalig merk, bijna vier op de vijf Nederlandstaligen kennen BRUZZ (78 procent).

Verschillende kanalen van BRUZZ zijn goed te volgen in de Rand rond Brussel. Dat vertaalt zich dan ook in een sterke penetratie in dat gebied. BRUZZ bereikt met het nieuws, cultuur en verhalen over Brussel in de Rand op maandbasis 32 procent van de populatie (102.900 mensen). In Brussel is dat 25 procent, door de bevolkingscijfers gaat het om een grotere groep gebruikers (221.200 mensen).

Met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar zet de verjonging van de BRUZZ-gebruikers zich door. Ongeveer een derde van de BRUZZ-gebruikers (34,7 procent) is jonger dan 34, iets meer dan een derde zit in de leeftijdscategorie 35-54 (37,6 procent) en een dikke één op de vier (27,8 procent) tot slot is 55+. Al zijn er wel grote verschillen te merken binnen de verschillende BRUZZ-media. Zo bereiken televisie en print gemiddeld een ouder publiek (respectievelijk gemiddeld 48,9 en 45,8). De radioluisteraars (38,7) en de gebruikers van de app/website (35,3) en de sociale media (33,8) hebben een veel lagere gemiddelde leeftijd.

BRUZZ-media

Het maandbereik ligt voor elk van de BRUZZ-media rond de 100.000 unieke gebruikers per maand (voor Brussel en de Rand): BRUZZ televisie heeft 107.500 kijkers, BRUZZ radio 98.500 luisteraars, BRUZZ magazine 100.500 lezers, de sociale media 102.200 volgers en de digitale platformen app & website 92.400.

BRUZZ radio en de sociale media zijn erin geslaagd de forse groei van twee jaar geleden vast te houden, en zitten nog steeds op het hoogste bereik sinds de start van de metingen. In werkelijkheid zullen de cijfers wellicht nog hoger liggen aangezien het bereik van die kanalen en platformen buiten Brussel en de Rand (bijvoorbeeld luisteraars van BRUZZ radio in Aalst, Mechelen, Leuven …) niet in de Bereikstudie wordt gereflecteerd.

Ook voor de digitale media geven de resultaten een forse onderschatting (*). De reikwijdte van de app/website en de sociale media overstijgt immers gevoelig de grenzen van het studiegebied.

Bij televisie en print, de klassieke BRUZZ-kanalen, daalt het maandbereik licht ten opzichte van twee jaar geleden. Op langere termijn, over de voorbije zeven jaar, tonen BRUZZ televisie en BRUZZ magazine een stabiel en stevig bereik.

"Met deze bereikstudie leggen we een positief rapport neer en bevestigen we onze sterke positie in Brussel en de Rand"

Ineke Le Compte

Commercieel directeur BRUZZ

Voor BRUZZ magazine hebben we ook cijfers uit de CIM Persstudie 2023. Die geven een zicht op het nationaal bereik (156.000 lezers per maand). In de CIM-cijfers toont BRUZZ magazine ook een uitgesproken piek in 2022, die afvlakt een jaar later. In vergelijking met 2017 toont de CIM Persstudie een duidelijke groei voor het magazine.

*De BRUZZ Bereikstudie werd opgezet door het onderzoeksbureau IPSOS via telefonische bevraging van een steekproef van 1.204 respondenten uit Brussel en de Rand rond Brussel. De bevraging liep van 19 februari tot 17 maart 2024 en werd volgens de keuze van de respondent afgenomen in het Nederlands, het Frans en het Engels.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Analyse , BRUZZ , BRUZZ 24

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni