De Stefaniatunnel is sinds een tweetal weken weer open, maar de verkeerssituatie rond het Louizaplein blijft nog tot het einde van het jaar aangepast. “Wie naar of op de rotonde rijdt, kan maar over één rijstrook en dat blijft voorlopig zo“, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. Ondertussen zijn er wel al een aantal klachten over de betonblokken.
Betonblokken Louizaplein blijven nog tot eind 2016
Lees ook: Stefaniatunnel opnieuw open voor verkeer
Bij de sluiting van de Stefaniatunnel liep het bovengronds verkeer danig in de soep. Zowel auto’s als trams stonden vast in het verkeer, waardoor Brussel Mobiliteit de verkeerssituatie bovengronds aanpaste.
Begin februari werd het rondpunt halverwege afgesloten, zodat het verkeer richting Zuid eerst naar het Poelaertplein moest rijden om daar rechtsomkeer te maken. Daarnaast was er maar één rijstrook meer voorzien voor wie het Louizaplein naderde, en ook op de rotonde was er slechts één rijstrook. Die situatie gold tot de Stefaniatunnel weer open ging, twee weken geleden. Ondertussen kan het verkeer richting Zuid weer rechtstreeks doorrijden, maar het verminderde aantal rijstroken blijft.
Enerzijds omdat er ’s nachts nog gewerkt wordt in de Stefaniatunnel. De tunnel wordt dus elke nacht nog afgesloten, waardoor de bovengrondse verkeerssituatie beter nog niet meteen de oude wordt. Anderzijds omdat Brussel Mobiliteit de indruk heeft dat er vroeger meer files waren, met meer rijstroken, dan nu.
Veiliger
“De meeste files voor de werken ontstonden omdat er een trechtereffect was op de rotonde”, zegt Inge Paemen. “Er waren in het verleden te veel auto’s die zich tegelijk op het rondpunt probeerden te begeven, waardoor er files ontstonden.” Brussel Mobiliteit denkt dat de situatie zo overzichtiger en veiliger blijft.
Metingen
Om dat te staven, zullen er ook officiële tellingen georganiseerd worden. “We willen de verkeerssituatie van vandaag kunnen vergelijken met de situatie van voor de tunnel gesloten was.” Om die reden blijven de betonblokken dan ook staan, tot het einde van dit jaar.
Herinrichting
Als er inderdaad minder files zijn nu, door het verminderde aantal rijstroken naar en op de rotonde, dan zou de huidige situatie wel eens blijvend kunnen zijn. “Dan gaan we wel voor een heringericht Louizaplein, want de betonblokken zijn geen mooi zicht”, zegt Paemen.
Klachten
Over de betonblokken komt dan ook wat kritiek. Handelaars klagen, want de betonblokken ontsieren de luxeboetieks op de Gulden Vlies- en Louizalaan.
“Het lijkt hier wel een permanente werf. We waren zo blij dat de tunnel weer open ging, maar nu de betonblokken maar blijven staan… We worden ook op geen enkele manier op de hoogte gebracht”, klaagt een handelaar van een luxeboetiek in La Dernière Heure.
Ook automobilistenvereniging Touring betreurt de betonblokken, maar dan eerder omdat het aantal rijstroken zo is beperkt. Ze staan er op dit moment al meer dan een half jaar, maar het ziet er dus niet naar uit dat ze meteen zullen verdwijnen.
Lees meer over: actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.