Vanaf dinsdag nieuw circulatieplan rond Louizaplein

LQ
© brusselnieuws.be
31/01/2016

Om het tram- en autoverkeer rond het Louizaplein weer vlotter te laten verlopen, zal er vanaf dinsdagochtend een nieuwe verkeerssituatie gelden. Sinds de Stefaniatunnel is gesloten, staan zowel trams als auto’s in de file rond het plein. Om dat te verhelpen, wordt het plein halverwege afgesloten.

De belangrijkste aanpassing is het Louizaplein zelf. Dat wordt halverwege afgesloten zodat auto’s niet langer bovengronds van het Stefaniaplein richting Zuid kunnen rijden. Wie dat wil doen, zal naar het Poelaertplein moeten rijden en daar rechtsomkeer maken, om dan aan het Louizaplein af te slaan richting zuid. Wie vanuit Troon naar Zuid moet, kan nog altijd de Louizatunnel nemen.

Voorrang
De twee rijstroken aan het Louizaplein worden ook beperkt tot één enkele rijstrook. Wie op het plein rijdt, heeft ook niet langer voorrang. De straten die erop uitkomen, hebben voorrang.

Voor de trams, fietsers en voetgangers verandert er niets. Er komen wel fietssuggestiestroken rond het Louizaplein.

File
Het Brussels Gewest, de politie, de MIVB, en de drie betrokken gemeenten bereikten een akkoord over het nieuwe circulatieplan rond Louiza. “Voor auto’s was het zo druk, dat de trams ook stil stonden. Daar moesten we iets aan doen”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Mensen wisten ook niet zo goed meer waar ze wel mochten rijden en waar niet.”

Daar komt in de nacht van maandag op dinsdag verandering in. “Er zullen bijzonder veel wegbewijzeringen en wegmarkeringen geplaatst worden”, aldus Paemen.

Weergoden
De wegmarkeringen worden, als de weergoden het plan goed gezind zijn, in de nacht van maandag op dinsdag aangebracht. De ondergrond moet droog zijn om de verf te kunnen aanbrengen. “Omdat het droog moet zijn om de markeringen aan te brengen, kan het weer eventueel voor uitstel zorgen”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Evaluatie
Dinsdag na de ochtendspits, zitten alle belanghebbenden opnieuw samen voor een eerste evaluatie van het circulatieplan. Mogelijk worden dan al eerste wijzigingen doorgevoerd.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni