De 1.500 nachtvluchten per jaar die Brussels Airport naar eigen zeggen wil schrappen, zijn eigenlijk vluchten die al jarenlang in overtreding zijn. Dat zegt de federale ombudsman voor de luchtvaart donderdag.
Brussels Airport offert alleen maar 'nachtelijke overtredingen' op, zegt ombudsman
De ombudsman wijst erop dat het aantal nachtvluchten van en naar de luchthaven van Zaventem is vastgelegd als maximaal 16.000 toelatingen (slots) per jaar, waarvan maximaal 5.000 vertrekkende vluchten. Toch vinden er ook elk jaar vluchten plaats tijdens de nacht (23-6 uur), die nochtans geen nachtslot hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om vroeger geplande vluchten die vertraging hebben.
Luchthaventopman Arnaud Feist stelde woensdag voor om strenger op te treden tegen die vluchten zonder nachtslot - ongeveer 1.500 per jaar of 10 procent van alle nachtelijke vluchten. Het voorstel werd overgemaakt aan de federale overheid.
Ombudsman Philippe Touwaide is niet onder de indruk, want volgens hem gaat het om vluchten die al jarenlang de wet overtreden. "In een rechtsstaat moet alle regelgeving worden nageleefd, en zeggen dat er een einde wordt gemaakt aan 1.500 overtredingen is dus geen stap voorwaarts om de stedelijke gemeenschap gerust te stellen, maar de strikte naleving van de wetgeving die al sinds 2003 moet worden nageleefd", stelt Touwaide.
Hij zit daarmee op dezelfde lijn als Bond Beter Leefmilieu. Die had het voorstel van de luchthavenuitbater woensdag al "niet ernstig" genoemd. Het gaat louter om een rechtzetting van overtredingen die ook geen oplossing biedt voor de nachtrust van omwonenden, klonk het bij de milieubeweging.
Lees meer over: actua , Brussels Airlines , federale Ombudsman