Audi Brussels in Vorst: batterijafdeling voor de Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron

| Audi Brussels in Vorst: batterijafdeling voor de Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron.

Alle hens aan dek om getroffen Audi-arbeiders aan nieuw werk te helpen

Emmanuel Vanbrussel
© BRUZZ
16/07/2024

De werkgeverskoepels zijn na de aangekondigde herstructurering bij Audi Brussels in de weer om de doorstroming van de naar schatting 1.400 gedupeerde werknemers naar andere bedrijven te organiseren. De arbeiders worden op de arbeidsmarkt in ieder geval met open armen ontvangen: "Brussel heeft veel technische jobs."

Ontslagnemend premier Alexander De Croo (Open Vld) en een vertegenwoordiger van formateur Bart De Wever (N-VA) ontvangen dinsdag de directie en de vakbonden van Audi Brussels.

Het wordt uitkijken of de Audi-directie nog enig toekomstperspectief kan geven voor de autofabriek in Vorst en haar 3.000 werknemers in totaal, na de vorige week aangekondigde herstructurering.

De vakbonden vrezen dat er in oktober al ruim 1.400 jobs op de tocht staan, en dat de fabriek eind volgend jaar mogelijk helemaal dichtgaat.

Volgens René Konings, directeur van werkgeversorganisatie Voka Metropolitan, dwingt de crisis rond de fabriek alle betrokkenen om na te denken over twee vragen. "De dringendste vraag is: hoe kunnen we de getroffen Audi-medewerkers naar een nieuwe job begeleiden? Daarna volgt vraag twee: wat wordt de toekomst van de site in Vorst?"

Duizenden vacatures

Drie werkgeverskoepels - Voka, Beci en Agoria - zetten momenteel een samenwerking in de steigers om de gedupeerde Audi-werknemers snel in contact te brengen met openstaande vacatures, bijvoorbeeld via jobbeurzen of via de drie arbeidsbemiddelingsdiensten Actiris (Brussel), VDAB (Vlaanderen) en Forem (Wallonië).

Voka Metropolitan schat in dat er in het Brussels Gewest 1.500 tot 3.000 vacatures voor technische jobs openstaan. Een heleboel bedrijven zouden de straks ontslagen Audi-medewerkers dus met open armen ontvangen.

Konings: "Het is fout om Brussel te herleiden tot een diensteneconomie. Er zijn ook heel wat technische jobs, bijvoorbeeld op het vlak van onderhoud van kantoorgebouwen. Denk maar aan de lift of de airco van een kantoorgebouw. Of aan de omslag naar duurzame en klimaatvriendelijke kantoorgebouwen. Daar zijn telkens technici voor nodig."

Lees verder onder de foto.

2d3d46e6-afbeeldingvanwhatsappop2024-07-11om15523924781495.jpg

Svea Vermassen

| Werknemers van Audi Vorst, daags na het vernemen van het nieuws tot herstructurering.

Wachten op onderhandelingen

De kmo-organisatie Unizo Vlaams-Brabant & Brussel zwaait met nog andere cijfers. "In Brussel staan bijna 6.500 vacatures open en in Vlaams-Brabant meer dan 7.800. Actiris en VDAB moeten nu bewijzen dat ze werk kunnen maken van een snelle en effectieve doorstroming. We roepen kmo’s op hun vacatures te delen met zowel VDAB als Actiris," zegt Elke Tielemans van Unizo.

Het is voor de praktische organisatie van die doorstroming wel wachten op hoe de sociale onderhandelingen bij Audi Brussels lopen onder de ingeroepen wet-Renault.

De algemene verwachting is dat in oktober de definitieve contouren van de aangekondigde ontslagronde duidelijk zullen zijn. Rond die tijd kunnen de eerste jobbeurzen van Voka en co dus pas van start.

Industriële krater?

En dan is er het tweede vraagstuk: wat met de autofabriek zelf? Voor er sprake kan zijn van een overnemer of van eventuele nieuwe activiteiten, is het uiteraard eerst uitkijken welke plannen Audi nog zelf met de site heeft en welke beloften de autoconstructeur op dat vlak nog wil aangaan met de huidige en toekomstige federale regering.

Dat de fabriek nog een nieuwe meerjarige autoproductie krijgt toegewezen van Audi - of van een ander merk van moedergroep Volkswagen - lijkt na de aankondiging van vorige week onwaarschijnlijk.

Andere scenario's zijn de degradatie tot een kleinschalige reservefabriek voor tijdelijke productie, de omvorming tot een onderdelenfabriek of - het gevreesde worst case scenario - de volledige sluiting.

Mocht Audi helemaal wegtrekken uit Vorst, ontstaat een enorme industriële krater. Audi Brussels is goed voor bijna 10 procent van de oppervlakte van de gemeente Vorst.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni