De vakbonden en de directie van Audi Brussels zitten heel de dag samen over een sociaal plan voor de werknemers van de wagenfabriek. Dinsdag maakte de directie bekend dat de site eind februari sluit, maar ook dat een nieuwe potentiële investeerder zich heeft gemeld.
Audi Brussels: bonden en directie zitten samen nu sluitingsdag bekend is
Woensdag zitten de vakbonden en de directie samen om een sociaal plan te bespreken. “We praten over de ontslagvoorwaarden”, zo bevestigt Ronny Liedts, vakbondsafgevaardigde voor ACV Metea aan BRUZZ. Hoe lang de vergadering zal duren is niet duidelijk. “Die is voorzien voor de volledige dag. Veel hangt af van de houding van de Duitse onderhandelaars aan tafel”, klinkt het bij Liedts.
Dinsdag plakte de directie eindelijk een datum op de definitieve sluiting van Audi Brussels, op 28 februari rolt de laatste Audi Q8-etron van de band.
Staking bij toeleverancier
Ook op dit moment wordt er niet gewerkt bij de autoproducent, het personeel zit thuis door technische werkloosheid, zo zegt Liedts. “De fabriek ligt al sinds donderdag stil door een staking bij toeleverancier Imperial Logistics. Dat is de logistieke partner die de vrachtwagens lost en de onderdelen aan de ketting levert”, zo legt de vakbondsman uit.
Door de sluiting van Audi Brussels zijn bij die toeleverancier, die vlak naast de fabriek in Vorst is gevestigd, 76 banen bedreigd.
Toch is nog niet alle hoop verloren voor de industriële toekomst van de site. Volgens de Audi-directie heeft er zich een nieuwe potentiële investeerder gemeld. Meer details hierover zal Audi bekendmaken op de ondernemingsraad van 12 november.
Audi Brussels
Lees meer over: Brussel , Vorst , Economie , Samenleving , Audi Brussels , Audi Brussels , Audi Vorst , ACV Metea , Ronny Liedts , Volkswagen , Wet-Renault , Imperial Logistics