Arbeidsbemiddelaar Actiris bereidt zich voor op een eventueel collectief ontslag bij Audi Vorst, waar zo’n 3.000 mensen werken. Samen met de Vlaamse en Waalse tegenhangers VDAB en Forem is alvast een crisiscel opgericht om medewerkers van Audi naar nieuwe jobs te leiden.
Crisiscel moet getroffen Audi-werknemers richting nieuwe jobs leiden
Dat heeft Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt (Défi) vrijdag gezegd en bevestigt Actiris. “Wij zijn deze zomer al samengekomen met de VDAB en Forem om de begeleiding van oud-werknemers te coördineren, indien nodig,” zegt woordvoerster Nora Ed-Daoui.
Die voorwaardelijke wijs is belangrijk, want een eventuele sluiting van de Audi-site is nog onzeker. Begin juli kondigde de directie een intentie tot herstructurering aan voor de Brusselse fabriek. Mogelijk verdwijnen al 1.500 banen in oktober en volgend jaar nog eens ruim 1.100. Al is het ook mogelijk dat een Chinees automerk de fabriek zal overnemen, of dat Audi een nieuw model of andere onderdelen zou produceren in Vorst.
“Op dit moment lopen wij niet vooruit op de zaken. Pas zodra een collectief ontslag officieel ondertekend is en bij ons toekomt, gaan wij over tot de oprichting van een volledige tewerkstellingscel met de sociale partners, ons, VDAB en Forem,” zegt Ed-Daoui.
Het aantal en type ontslagen is van belang om een juiste match met nieuwe werkgevers te vinden. “Er zijn zeker bedrijven die interesse tonen in de technische profielen van Audi Brussels, ook uit Brussel, maar we weten nog niet of er vooral laaggeschoolde of hooggeschoolde werknemers bij de ontslagen zullen zitten,” geeft Ed-Daoui als voorbeeld.
‘Industrie in Brussel behouden’
De Brusselse regering geeft via ministers van Werk Clerfayt (Défi) en staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte (Ecolo) te kennen dat ze het behoud van Audi op de site in Vorst verdedigen. “Dat is plan A voor ons, maar het is duidelijk dat de inzet van Audi veel verder reikt dan Brussel en België. Wij hechten bijzonder veel belang aan een industriële activiteit in de hoofdstad en vinden dat Brussel er alles aan moet doen om een gediversifieerde economie te hebben,” zegt woordvoerder Nicolas Roelens van Barbara Trachte.
Minister Clerfayt was nog niet bereikbaar voor een eigen reactie.
“We wachten het sociaal overleg af, dat nu in alle sereniteit moet gebeuren”
Het is aan de volgende regering om zich hierover verder uit te spreken, maar Actiris stelt alvast gerust dat hun werkingsbudgetten voldoende zijn om Audi-werknemers te begeleiden.
“In geval van collectief ontslag hebben medewerkers onder de 45 jaar recht op drie maanden outplacement, betaald door de werkgever,” zegt Ed-Daoui. Het gaat om workshops rond solliciteren en cv’s opstellen, bijvoorbeeld, die dus niet gedekt worden door de Brusselse kas, maar Audi zelf. “Voor wie ouder is dan 45 jaar is dat zelfs zes maanden. Alleen wie na die periode nog geen nieuwe job heeft gevonden, moet zich inschrijven bij Actiris en krijgt onze reguliere begeleiding aangeboden.”
In samenspraak met VDAB en Forem wordt nu al geprobeerd om die begeleiding zo gelijk mogelijk te trekken in elk van de drie gewesten. Naar schatting telt Audi Brussels 45 procent Vlaamse werknemers, 40 procent Waalse werknemers en 15 procent Brusselse werknemers, maar het is nog niet duidelijk welke profielen het eerst zouden afvloeien. “We wachten het sociaal overleg af, dat nu in alle sereniteit moet gebeuren,” besluit Ed-Daoui.
In het gebied dat Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel beslaat, zijn er 5.800 vacatures in de industrie, meldt Belga.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Actiris , Barbara Trachte , Bernard Clerfayt , collectief ontslag
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.