| De hoofdzetel van D'Ieteren.

D'Ieteren komt in handen van één familietak via miljardenoperatie

© Belga
10/09/2024

De Brusselse holding D'Ieteren, bekend van autoruithersteller Carglass en als invoerder van onder meer Volkswagen, komt op termijn in handen van nog slechts één familietak. Nicolas D'Ieteren koopt zijn neef Olivier Périer uit. Het is een miljardenoperatie, waarin ook een cadeau voor de kleine aandeelhouders vervat zit: een superdividend van 74 euro per aandeel.

Volgens CEO Francis Deprez van D'Ieteren is het niet onlogisch dat één keer in een generatie dergelijke oefening over het aandeelhouderschap wordt gemaakt. Deze aandeelhouderswissel laat toe om D'Ieteren voor vele decennia te verankeren, zei hij. "De stabiliteit is hiermee gegarandeerd".

Concreet zal Nicolas D'Ieteren (Nayarit) 16,7 procent van de aandelen van zijn neef Olivier Périer (SPDG groep) overnemen tegen een prijs van 223,75 euro per aandeel. Hiermee krijgt de familietak van Nicolas D'Ieteren de meerderheid (50,1 procent) van de holding in handen. De resterende 10,6 procent van het kapitaal van D'Ieteren dat nog bij Périer zit, zal de volgende vijf jaar op een ordelijke manier worden verkocht, klonk het nog.

De operatie gaat gepaard met de uitkering van een eenmalig dividend van 74 euro per aandeel, goed voor een totale kost van ongeveer 4 miljard euro. De Brusselse holding wil dat gaan financieren met 1 miljard euro cash, 1 miljard euro bankschulden en 2,2 miljard euro dividenden van dochter Belron, dat hiervoor op zijn beurt 3,8 miljard extra schulden zal aangaan. "Maar we hebben vertrouwen in de terugbetalingscapaciteit van Belron, gezien het profiel van het bedrijf in het verleden", verklaarde Deprez.

De aandeelhouders moeten de operatie goedkeuren op een BAV, die waarschijnlijk nog dit jaar zal plaatsvinden. De CEO beklemtoonde dat de aandeelhouderswissel niets wijzigt aan de strategie van de groep in de toekomst.

Invloed Audi Vorst en Volkswagen

De autotak van de Brusselse holding deed het in de eerste jaarhelft trouwens opvallend goed. D'Ieteren Automotive kon in een dalende automarkt toch meer verkopen (+2,7 procent), terwijl het dus ook zijn marktaandeel zag toenemen tot bijna 24 procent. Bovendien was er ook een gunstige prijsmix, waardoor de omzet met 4,8 procent steeg en de winstmarge tot 5,5 procent.

Vorig jaar in de eerste helft noteerde D'Ieteren Automotive nog een negatieve cashflow. Nu was die 228,3 miljoen euro positief. Voor heel het boekjaar verwacht de auto-invoerder een gelijkaardige omzet als in recordjaar 2023.

Zal dat veranderen door de problemen bij Audi en Volkswagen? Bij Audi Vorst dreigt een sluiting als er geen nieuwe investeerder zou worden gevonden. De directie liet al verstaan dat de fabriek geen nieuw model toegewezen krijgt. En ook bij moedermaatschappij Volkswagen is het crisis alom: voor het eerst wordt er gesproken over een mogelijke fabriekssluiting in Duitsland.

Volgens CEO Francis Deprez zal dat weinig tot geen negatieve invloed hebben op de toekomstige verkoop van D'Ieteren. Hij wijst op een aantal veelbelovende modellen die in de tweede jaarhelft worden gelanceerd, zoals de Audi A6 e-tron waarvan er al veel pre-orders binnenliepen. Financieel directeur Edouard Janssen was iets voorzichtiger en ziet vooral een mogelijke impact mocht het tot een harde confrontatie komen met het personeel van Audi Vorst. Maar op de langere termijn is dat effect verwaarloosbaar, klonk het nog, waarbij verwezen werd naar eerdere sluitingen van autofabrieken in België.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni