Nieuwe spoorwegverbinding (aangegeven in het wit) met Haven van Brussel

Infrabel

| De nieuwe spoorwegverbinding (aangegeven in het wit) met de Haven van Brussel.

Haven van Brussel bijna klaar voor de 'biertreinen' van AB InBev

Emmanuel Vanbrussel
17/06/2024
Updated: 18/06/2024 11.56u

Spoornetbeheerder Infrabel legt momenteel de laatste hand aan een nieuw tracé dat de haven van Brussel met het spoor verbindt. Zo ontstaan alternatieve routes voor het vervuilende containerverkeer via de weg. Onder andere AB InBev zal van de nieuwe spoorverbinding gebruikmaken.

De nieuwe spoorlijn, die vorig jaar werd aangekondigd en over een week of twee afgewerkt wordt, is een belangrijk puzzelstuk om van de Haven van Brussel een knooppunt voor multimodaal goederenverkeer te maken. Het spoor en de waterwegen moeten daarbij de hoofdrol gaan spelen.

"Die worden almaar belangrijker voor de grote exporterende bedrijven," zegt Gert Van der Eeken, de directeur-generaal van de Haven, aan BRUZZ. "Vergeet niet dat Europa oplegt dat tegen 2050 meer dan 50 procent van het wegvervoer moet verschuiven naar milieuvriendelijker alternatieven als het spoor of de waterwegen."

De vergroening van de logistiek was een van de prioriteiten van de afzwaaiende Brusselse regering.

Verbinding met het spoorwegnet

Concreet wordt de rechteroever van de voorhaven in Schaarbeek door de nieuwe spoorlijn verbonden met het Belgische - en dus het Europese - spoorwegnet. Zo wordt ook het enorme spoorwegterrein van Schaarbeek-Vorming beter ontsloten. Het opent perspectieven om van dat terrein een uitvalsbasis voor logistieke bedrijven te maken.

Helemaal nieuw is een spoorverbinding daar niet. Vroeger was er ook al een, maar die raakte in onbruik na een ingewikkeld juridisch dispuut. Dat oude tracé was ook niet ideaal gelegen.

De spoorlijn mag bijna klaar zijn, het project loopt wel wat vertraging op ten opzichte van de originele planning om deze maand van start te gaan: er zullen nog niet meteen volop treinen rijden, zegt Van der Eeken. Eerst moeten nog enkele technische aspecten getest worden en zijn er nog enkele vergunningskwesties.

"Onze werken zullen klaar zijn op 30 juni, zoals gepland," benadrukt Infrabel. De Haven van Brussel verwacht dat de nieuwe verbinding ergens dit najaar volledig operationeel zal zijn.

Biertreinen

Bij de nieuwe verbinding is een cruciale rol weggelegd voor Van Moer Logistics, het logistieke bedrijf dat een jaar geleden de twintigjarige concessie won voor de uitbating van de containerterminal in de voorhaven. Van Moer mikt in Brussel op een verdubbeling van de containertrafiek tussen 2022 en 2032. De verschuiving van de weg naar de waterweg en het spoor speelt in die plannen een belangrijke rol.

Van Moer is ook de transporteur van biergigant AB InBev. Het nieuwe tracé zal het mogelijk maken om bier uit de brouwerijen van Leuven en Jupille rechtstreeks via het spoor te vervoeren en dan meteen per schip via de haven van Brussel naar de haven van Antwerpen, en vervolgens de rest van de wereld. "Als je straks in Zuid-Amerika een Leffe drinkt, zou het best kunnen dat die via de haven van Brussel gepasseerd zal zijn," knipoogt Van der Eeken.

Fruit uit Zuid-Spanje

De Haven van Brussel hoopt niet alleen op uitgaande logistieke stromen, maar ook op inkomende. Bijvoorbeeld richting het nabijgelegen Europees Centrum voor Fruit en Groenten (ECFG) op de Werkhuizenkaai, naast de vroegmarkt Mabru. "Waarom zou fruit uit Zuid-Spanje niet via het spoor of het water geïmporteerd kunnen worden?" klinkt het bij het havenbestuur. "Dat zou in elk geval een heleboel vrachtwagens op de Europese wegen, tot op de Brusselse Ring, uitsparen."

De laatste kilometer richting de fruit- en groentemarkt zou dan bijvoorbeeld via elektrische voertuigen kunnen gebeuren. Het ECFG opperde overigens al in 2011 het idee om naar Schaarbeek-Vorming te verhuizen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni