Meer dan één derde van het personeel in de bedreigde Audi-fabriek in Vorst is ouder dan vijftig, dat schrijft zakenkrant L’Echo. Bij een eventueel collectief ontslag zal de zoektocht naar een nieuwe job voor hen niet gemakkelijk zijn, al blijven er voor technische profielen kansen liggen, zo denken experts.
Herstructurering Audi Brussels: meer dan één derde van personeel is 50-plus
De toekomst van de Audi-fabriek in Vorst staat op de helling. Audi wil de productie van de elektrische Q8 e-tron weghalen van de site, wat 1.400 jobs bedreigt op de site. Maar ook de volledige sluiting hangt de fabriek boven het hoofd, daardoor zouden meer dan 3.000 werknemers hun job verliezen. Het gaat om 2.100 arbeiders, 620 bedienden en 12 kaderleden (in voltijdse equivalenten).
Daarvan komt veertig procent uit Vlaanderen en ongeveer even veel uit Wallonië (het merendeel uit de provincie Henegouwen). Slechts 14 procent van het Audi-personeel woont in het Brussels Gewest. Een collectief ontslag zou dus niet alleen Brussel treffen.
Grote loyaliteit
De fabriek heeft een behoorlijk oud, en dus relatief duur personeelsbestand. Op de ongeveer 3.000 werknemers in dienst bij Audi Vorst zijn er 1.015 ouder dan vijftig jaar. Dat blijkt uit het sociale rapport dat het bedrijf eind 2023 publiceerde, bericht L'Echo. Volgens de Franstalige krant ligt een hoge mate van loyaliteit aan de basis. Zo zou een 700-tal personeelsleden al meer dan 30 jaar voor Audi Vorst werken.
Bij een collectief ontslag hebben werknemers recht op een opzeggingsvergoeding, wie meer dan één jaar aan de slag is heeft ook recht op een inschakelingsvergoeding en Audi zal ook een sluitingsvergoeding moeten ophoesten. Die laatste twee liggen gevoelig hoger voor oudere werknemers.
Vergoedingen
Zo bedraagt de inschakelingsvergoeding drie maanden aan loon voor wie jonger is dan 45, maar het dubbele voor ouder personeel. De sluitingsvergoeding hangt dan weer af van de anciënniteit en bedraagt bijna 200 euro per gewerkt jaar, voor 45-plussers is dat het dubbele per jaar. Die vergoeding wordt geplafonneerd op twintig jaar, of op 7.759,05 euro.
Ook het omstreden stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) is een mogelijke oplossing, maar dan alleen voor werknemers ouder dan zestig met minstens twintig jaar anciënniteit. Dat stelsel ingevoerd in 2014 als vervanging van het brugpensioen. Volgens L’Echo zou slechts een 150-tal Audi-werknemers geholpen kunnen worden met dit stelsel.
Sociaal plan
Deze week vroegen de vakbondsafgevaardigden tijdens een overleg met premier Alexander De Croo (Open VLD) en bevoegde ministers om een leeftijdsverlaging voor de SWT-regeling. Zo zouden meer mensen er gebruik van kunnen maken. Weinig waarschijnlijk, aldus Pieter De Koster,een advocaat gespecialiseerd in arbeidsrecht. “De overheid is gebonden door de wet”, zegt hij aan L'Echo. “Ik denk niet dat ze die zullen wijzigen voor Audi.”
Voorts is er het sociaal plan, afspraken tussen de werkgever en personeelsvertegenwoordigers bovenop de legale verplichtingen. Volgens De Koster mag dat in geval van Audi niet beperkt blijven tot een financieel pakket. “Het bedrijf moet focussen op begeleiding, om de ontslagen werknemers zo snel mogelijk aan een nieuwe baan te helpen.”
Reactivering zou voor de advocaat belangrijker zijn dan een cheque. Als voorbeeld geeft hij de maatregelen aan na het faillissement van busfabrikant Van Hool. “Na drie maanden was meer dan de helft van het personeel opnieuw aan het werk. Velen van hen waren 50 jaar of ouder. Er zijn dus perspectieven in de sector. Maar dan moet het sociaal plan van Audi Vorst zich daar wel op richten.”
Audi Brussels
Lees meer over: Brussel , Vorst , Economie , Samenleving , Audi Brussels