Fietskoeriers hebben sinds kort de mogelijkheid om een speciale opleiding te volgen. De cursus van twee maanden erkent fietskoeriers als "cruciale spelers in de ecologische transitie" en wil het beroep uit de precariteit halen. Elf kandidaten hebben de opleiding intussen succesvol afgerond.
Nieuwe opleiding voor fietskoeriers: 'Beroep minder precair maken'
Zwaar beladen cargofietsen besturen, ze inpakken, goederen controleren en de verkeersregels kennen. Het is maar een greep uit de vaardigheden van een goede fietskoerier. Een nieuwe opleiding bundelt de de vaardigheden nu. Ook sociale vaardigheden komen er aan bod: geweldloze communicatie, samenwerken met een team en interactie met klanten. In de nieuwe opleiding krijgen cursisten bovendien les over hun rechten en plichten als werknemer.
De opleiding is een initiatief van de cyclo-logistieke coöperatie Urbike en het Brusselse opleidingscentrum Logisticity, die daarvoor samenwerken met interimbureau Exaris en de vzw CyCLO. De eerste cursus van twee maanden is achter de rug en kon al op veel belangstelling rekenen. Urbike ontving 45 aanmeldingen, terwijl er slechts twaalf beschikbare opleidingsplaatsen waren. Elf van de twaalf kandidaten heeft de opleiding succesvol afgerond, vijf cursisten vonden meteen een baan gevonden in de sector.
"We verwachten de komende vijf jaar sterk te groeien en streven naar meer dan honderd fietskoeriers"
Medeoprichter en ceo van Urbike
De vraag naar fietskoeriers is groot op dit moment, benadrukt het kabinet van minister van Werkgelegenheid Bernard Clerfayt (Défi). Er is sprake van een verdubbeling van het aantal vacatures voor fietskoeriers in de afgelopen twee jaar.
"De sector van de stadslogistiek is zich steeds meer bewust van het belang van duurzame vervoersalternatieven," klinkt het op het kabinet Clerfayt. "Bedrijven integreren geleidelijk aan steeds vaker de fiets. Als gevolg hiervan ontstaan er nieuwe banen in de fietsindustrie, met name voor fietskoeriers."
Via de opleiding wil ook mede-initiatiefnemer van de cursus Urbike zelf nieuw personeel vinden en personeel overhevelen naar andere bedrijven. De coöperatie voorziet bedrijven van fietskoeriersdiensten voor de levering aan zowel particuliere als zakelijke klanten in verschillende steden, waaronder Brussel. Voorbeelden van klanten zijn Cinematek, Exki, Delhaize en Guingette Bar.
"Het is voor ons heel belangrijk dat onze fietskoeriers goed opgeleid zijn," zegt de ceo van Urbike Philippe Lovens. "We verwachten de komende vijf jaar sterk te groeien en streven naar meer dan honderd fietskoeriers. We zijn op zoek naar nieuwe, gemotiveerde en bekwame koeriers."
'Het beroep naar waarde schatten'
De opleiding voor koerier is niet alleen nuttig, hij helpt ook om het werk naar waarde te schatten. Dat hoopt Camille Peeters, die zelf jaren als fietskoerier heeft gewerkt en de koeriers vandaag verdedigt via MOC, onderdeel van de christelijke vakbond CSS.
"We hopen dat de opleiding eraan bijdraagt dat we het beroep niet langer associeren met 'precair werk', maar gaan zien als belangrijk in de ecologische transitie," zegt Peeters. Hij hoopt dat ook koeriers van maaltijden die vandaag werken via het peer-to-peer-statuut - denk aan Deliveroo en Uber Eats - gemakkelijk kunnnen instromen in de transportsector dankzij de opleiding.
Lees meer over: Brussel , Economie , fietskoeriers , sociale ecologische transitie