Ondernemersorganisatie Unizo en mobiliteitsfederatie Traxio willen duidelijkere en ruimere communicatie over de wegenwerken aan het viaduct van Vilvoorde en elders op de Brusselse ring. De twee organisaties vragen ook dat er een 'Slim naar Brussel'-campagne wordt opgezet, naar analogie met de 'Slim naar Antwerpen'-campagne.
Unizo en Traxio willen duidelijkere communicatie over werken aan viaduct van Vilvoorde
Sinds 10 augustus mag er tijdens weekends geen zwaar verkeer meer over het viaduct rijden in de richting van Zaventem. Verkeer boven de 3,5 ton bemoeilijkt de renovatiewerkzaamheden die momenteel aan de gang zijn aan de brug. Afgelopen weekend negeerde een dertigtal vrachtwagenchauffeurs op één uur tijd het verbod, bleek uit controles van de federale politie.
"Dit is goed voor de staatskas, maar het biedt geen oplossing", zegt Unizo-topman Danny Van Assche. "Wellicht staat er nu weer een boeteweekend voor de deur. De Werkvennootschap en de sectoren hebben goed gecommuniceerd, maar buitenlandse chauffeurs zijn vaak niet op de hoogte. Ook de signalisatie voor de alternatieve routes kan beter. Dit kadert in een algemeen probleem: er ontbreekt een grote en gecoördineerde campagne om bestuurders te informeren over de impactvolle werken aan de Ring."
Unizo Vlaams-Brabant en Brussel pleit al langer voor een 'Slim naar Brussel'-campagne. In zo'n communicatiecampagne moeten reizigers beter geïnformeerd worden over de voortgang van de werken en alternatieve routes. Zo zou de perceptie van 'onbereikbaarheid', die volgens Unizo nu boven de Brusselse ring hangt, vermeden moeten worden.
Er volgt eerstdaags alvast een overleg tussen Unizo en de Werkvennootschap. "Maar er is meer nood aan samenwerking", stelt de ondernemersorganisatie. "We willen een betere afstemming tussen de gewesten."
Lees meer over: Economie , Mobiliteit , viaduct van Vilvoorde , traxio , Unizo , campagne , Brusselse ring , Brussel Kort