Een zestigtal maaltijdbezorgers van het platform Uber Eats heeft woensdag actiegevoerd aan de hoofdzetel van het bedrijf in Brussel. De bezorgers eisen een betere verloning en respect voor hun werk. De actie kadert in een tweedaagse staking in het hele land, die dinsdag van start ging en mee wordt georganiseerd door de christelijke vakbond ACV-CSC en het 'Maison des Livreurs'. Er waren ook leveranciers van de concurrerende platformen Deliveroo en Takeaway.com aanwezig.
Zestigtal maaltijdbezorgers voert actie aan hoofdzetel Uber Eats in Brussel
Concreet eisen de bezorgers een loonsverhoging van 2 euro per rit en 0,5 euro per afgelegde kilometer. De lonen van de Uber Eats-leveranciers zijn niet meer opgeslagen sinds 2019, "ondanks een inflatie van 20 procent", zeggen de koeriers.
Daarnaast eisen ze ook het recht op wederwoord bij klachten en daaropvolgende gedwongen ontslagen. Tot op heden kunnen Uber Eats en Deliveroo de platformapplicatie waarmee de leveranciers opdrachten aannemen, van de ene op de andere dag stopzetten. Dit zonder enige vorm van overleg met de bezorger in kwestie. "De leveranciers opereren ook vandaag nog in een grijze zone tussen het statuut van loontrekkende en werknemer", stelt Martin Willems, vertegenwoordiger van ACV-CSC.
Sinds 2023 worden de leveranciers geacht werknemer te zijn, al passen de bedrijven dat tot vandaag niet toe. Daarbovenop worden ze slechts 4,42 euro per levering betaald, "ver onder het minimumloon". Om die reden klagen de actievoerders ook "de laksheid" van de federale regering en minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) aan. De federale regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en de rechten van de werknemers respecteren, zeggen ze.
De actie was vooral gericht tegen Uber Eats, al werkt Deliveroo met hetzelfde systeem. De leveranciers van Takeaway.com worden ondertussen wel reeds als loontrekkende ingeschakeld, zij waren louter aanwezig uit solidariteit met de collega's. Ook in Aalst en Antwerpen werd woensdag actiegevoerd. Er werden ook verschillende blokkades opgeworpen.
Uber zegt woensdag in een reactie dat het de feedback van koeriers ernstig neemt. "Vandaag heeft een kleine groep bezorgers hun stem laten horen. We nemen de feedback van koeriers altijd zeer serieus en we zijn voortdurend met hen in gesprek, bijvoorbeeld via rondetafelgesprekken en ons support team."
"Daarnaast is het besluit om een account te deactiveren nooit eenvoudig en wordt dit altijd onder het toezicht van minimaal twee experts van ons team genomen", reageert een woordvoerder.