De Gare Maritime omtoveren tot een gigantische binnentuin met plaats voor werk en ontspanning, en daarnaast drie groene woontorens aan een grote vijver. Dat is de visie voor Thurn & Taxis voorgesteld door architect en toekomstdenker Vincent Callebaut. Het gaat om een utopische denkoefening op vraag van ontwikkelaar Extensa.
Futuristisch plan voor Thurn & Taxis
Lees ook: Meer ruimte voor groen op Thurn & Taxis
Het voormalige rangeerstation en douanecomplex van Thurn & Taxis is de grootste grondreserve vlak bij de binnenstad. De site moet uitgroeien tot een nieuwe stadswijk, maar de vrees bestaat dat het terrein bijna helemaal gebetonneerd wordt met woningen en kantoren. Een massieve bebouwing zou het al grotendeels gerealiseerde park degraderen tot een veredelde binnentuin. Dat het niet zo hoeft uit te draaien, blijkt uit de visie van Vincent Callebaut. De in Brussel opgeleide en in Parijs gebaseerde architect ontvouwde onlangs uitgewerkte plannen voor de site van Thurn & Taxis. Callebaut ziet er plaats voor een futuristisch ogende ecowijk met energieproducerende gebouwen vol groen rond een centrale waterpartij.
Energie
Alles aan het plan ademt ecologie. De gebouwen hebben niet alleen ‘natuurlijke’ vormen, maar zijn ook opgetrokken uit natuurlijke materialen. Met zonnepanelen en kleine windmolens voorzien de gebouwen in hun eigen energiebehoefte. Meer zelfs, ze kunnen extra produceren voor de buurt.
Realistisch toekomstbeeld of onhaalbare utopie? Navraag leert dat ontwikkelaar Extensa zelf is gaan aankloppen bij Vincent Callebaut. “Wij hebben hem gevraagd om met onze site aan de slag te gaan, en hij kon daarbij zover gaan als hij wilde,” zegt CEO Kris Verhellen. “Het resultaat is eerder utopisch dan realistisch, maar er zitten zeker elementen in die we kunnen meenemen. We hebben in elk geval de ambitie om een project voor de 21ste eeuw te bouwen. Het is belangrijk om te kunnen dromen. Dit kan misschien anderen inspireren.”
Callebaut is met het plan niet aan zijn proefstuk toe. Hij tekende al veel futuristische projecten in samenwerking met wetenschappers uit verschillende domeinen. Hij maakt zich sterk dat alles wat hij ontwerpt ook te realiseren is. Wel zijn er een belangrijke meerkosten in vergelijking met klassieke bouwmethoden, maar de extra investering zou al in tien jaar terugverdiend kunnen zijn door onder meer de opwekking van energie.
Hoewel de meeste van Callebauts projecten (nog) niet concreet werden, staan ondertussen wel door hem ontworpen gebouwen in de steigers in Taipei en Caïro.
Lees meer over: actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.