Jouw vraag

BIG CITY. Waarom is Brussel zo in de ban van lachgas?

Luana Difficile
© BRUZZ
14/11/2024

Je gevoel bedriegt je niet als je denkt overal in de stad cilinders van lachgas te zien liggen. In een paar jaar tijd groeide het uit tot een waar fenomeen. Het begon met de kleine zilveren capsules die in slagroomspuitbussen zitten, maar het nam veel grotere proporties aan.

"Waarom is Brussel zo in de ban van lachgas?"

Leila uit Anderlecht 

Net Brussel vond in 2023 om en bij de 200 ton aan kleine en grotere lachgasflessen in de Brusselse straten. Zowel de capsules als de grotere cilinders zijn gevuld met distikstofmonoxide – N₂O in chemietaal. Dat gas wordt gebruikt voor uiteenlopende doeleinden, in verschillende sectoren. In de automobielsector kan het dienen om motoren op te drijven. In de medische wereld is het gemengd met zuurstof een pijnbestrijdings- of kalmeringsmiddel. Ook tandartsen kunnen patiënten er kort mee verdoven.

Het grote publiek maakte kennis met het goedje door toepassingen in onze keuken, bijvoorbeeld slagroomspuitbussen, waarin de kleinere capsules zitten. Het gas opsnuiven geeft even een dronken gevoel, waardoor je, ja inderdaad, begint te lachen. Omdat die kleine capsules snel leeg zijn, gingen gebruikers via achterpoortjes grotere hoeveelheden en grotere bussen aankopen, ondanks wettelijke beperkingen op de verkoop ervan.

Verbod niet nageleefd

De federale regering greep in: sinds april dit jaar zijn de invoer, de uitvoer, de verkoop, het te koop stellen, de opslag en het bezit van lachgas verboden, tenzij voor medische of technische doeleinden of als voedingsadditief. Of dat verbod echt wordt nageleefd, is een andere vraag: de grote hoeveelheid lege cilinders verklapt hoezeer het gas in omloop is op een illegale manier.

Wie het onwettig gebruikt, kan een fikse boete krijgen. Experts wijzen ook op de gezondheidsrisico's. De lijst van bijwerkingen voor lachgasgebruikers is lang: duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid en verwardheid. Voor wie het veelvuldig opsnuift, zijn er nog grotere risico's, zoals gevoelloosheid in ledematen, pijnscheuten, zenuwschade, ademhalingsproblemen of zelfs de aantasting van de hersenen.

Ontploffingsgevaar

En dan is er nog de openbare netheid. De grotere cilinders zijn best zwaar en niet zomaar te recycleren in een van de vuilniszakken. Gevolg: gebruikers gooien ze gewoon de straat op, tot grote frustratie van buurtbewoners en voorbijgangers.

Lachgas cilinder

BRUZZ

| De lachgascilinders liggen verspreid over de Brusselse straten en pleinen


Als ze toch in een van de zakken van Net Brussel belanden, ontstaat er nog een extra probleem. Op het moment dat ze in de verbrandingsovens terechtkomen, bestaat er ontploffingsgevaar. Vorig jaar moest Net Brussel de verbrandingsoven van het restafval meer dan veertig keer stilleggen. Heel vaak was dat door de ontploffing van een lachgasfles.

En daar hangt een serieus prijskaartje aan, tussen de 8 à 10 miljoen euro per jaar. Onschuldig gebruik van een goedje met een plezierige benaming, heeft dus gevolgen die absoluut geen lachertje zijn.

  • VOLGENDE KEER Waarom remmen de metro's soms zo bruusk?

Zelf ook een vraag voor Big City? Stel hem hier

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni