De CM heeft na een fraudeonderzoek enkele betalingen teruggevorderd bij artsen die onterecht prestaties aangerekend hadden. Het ziekenfonds reageert hiermee op het verhaal over de spookconsulaties. De CM pleit ervoor om het eID bij elk contact met de zorgverlener verplicht te laten inlezen, ter controle.
CM reageert op spookconsultaties: 'Onbestaande prestaties teruggevorderd'
Deze woensdag verscheen bij BRUZZ een stuk over hoe het Riziv opgelicht wordt via spookconsultaties. Twee patiënten getuigen er over consultaties die via de derde-betalersregeling aan de mutualiteiten, en uiteindelijk het Riziv, worden aangerekend, zonder dat ze die dokters ooit gezien hebben.
Een van die patiënten is Bernard, die begin oktober bij de CM de kat de bel aan bond. Dat bleef niet zonder gevolg, zegt de CM nu in een reactie.
'Teruggevorderd'
“Het slachtoffer, dat lid is van CM Gezondheidsfonds, contacteerde ons omdat hij onregelmatigheden opmerkte in het overzicht van de terugbetalingen aan zorgverleners in zijn elektronisch dossier,” zegt Luc Van Gorp, voorzitter van CM Gezondheidsfonds. “CM-leden kunnen via de webapplicatie Mijn CM (Ma MC) op elk moment het overzicht van de terugbetalingen van de prestaties die voor hen werden aangerekend checken.”
“We hebben op basis van dit signaal een fraudeonderzoek gevoerd", gaat Van Gorp verder. "Dat heeft geleid tot een aantal terugvorderingen vanuit CM aan de zorgverstrekkers in kwestie. Na overleg met de andere mutualiteiten hebben we deze onregelmatigheden ook gesignaleerd aan het RIZIV.”
Het Riziv wilde aan BRUZZ (nog) niet bevestigen dat er effectief een onderzoek loopt.
“We hebben op basis van dit signaal een fraudeonderzoek gevoerd, dat heeft geleid tot een aantal terugvorderingen vanuit CM aan de zorgverstrekkers in kwestie."
Voorzitter CM-gezondheidsfonds
De onterechte inning is vastgesteld bij minstens twee medische centra. Mogelijk zijn er nog veel slachtoffers. Daar is ook de CM zich bewust van.
“We vinden het belangrijk waakzaam te blijven dat de middelen van de sociale zekerheid correct worden gebruikt. Daarom gaan we ook actief op zoek naar mogelijke gevallen van fraude, door datamining en outlierdetectie. We vragen onze leden daarnaast ook om zelf waakzaam te zijn, en de terugbetalingen die vanuit hun naam gebeuren aan zorgverleners te controleren. Dat kan sinds enkele maanden eenvoudig via onze webapplicatie Mijn CM. Leden kunnen eventuele onregelmatigheden en andere vermoedens van fraude melden via het fraudemeldpunt dat beschikbaar is op onze website”
'Verplicht eID'
Dat leden van de CM kunnen zien welke prestaties aan de zorgverlener worden uitbetaald, is nog maar enkele maanden zo. Bij ziekenfondsen zoals Partena en het Neutraal Ziekenfonds is dit vooralsnog niet mogelijk.
Daarnaast pleit CM er ook voor om het eID bij elk contact met een zorgverlener verplicht te laten lezen en bevestigen door het gebruik van de pincode door de patiënt. “Op die manier zijn we er zeker van dat er een effectief contact was tussen de zorgverlener en de patiënt,” besluit Van Gorp.
Lees meer over: Anderlecht , Jette , Sint-Jans-Molenbeek , Gezondheid , Justitie , doktersfraude , derdebetalersregeling , cm , Luc Van Gorp
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.