Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Lage Emissiezone in Brussel.

DEBATTEER MEE. Strengere LEZ-normen? Van 'onbetaalbaar' tot 'levensnoodzakelijk'

© BRUZZ
13/09/2024

Moet Brussel de strengere LEZ-normen uitstellen? BRUZZ vroeg het aan de lezers en daar zijn de meningen verdeeld. Ongeveer de helft van de deelnemers vindt dat de maatregelen ruimschoots op voorhand zijn aangekondigd en dus gewoon moeten worden doorgevoerd. De andere helft vindt de lage-emissiezone onbetaalbaar voor mensen met lage inkomens.

De lage-emissiezone (LEZ) gaat vanaf 1 januari 2025 een nieuwe fase in. Dieselwagens met een euro 5-norm mogen dan niet meer de baan op, goed voor zo'n 33.000 voertuigen in Brussel. De Franstalige onderhandelaars van MR, Les Engagés en PS vragen twee jaar uitstel zodat mensen zich in een realistisch tempo kunnen aanpassen. Elke Van den Brandt (Groen) eist nu dat ze dat voorstel opnieuw intrekken en een onderhandeld compromis kunnen uitwerken.

75 deelnemers willen dat de verstrengde lage-emissiezone wordt uitgesteld. “Dit is een zeer asociale regel. Enkel de rijken kunnen dit betalen”, stelt Bert V. “Wil je minder fijn stof, zorg dan voor minder auto’s. Schaf bedrijfsauto’s af.”

De overgrote meerderheid van de voorstanders van een uitstel vinden dat de maatregel mensen met een laag inkomen onevenredig treft en het openbaar vervoer onvoldoende is georganiseerd om als waardig alternatief naar voor te schuiven.

“Een uitstel zou misdadig zijn”, stelt de groep deelnemers, 73 mensen in totaal, die de invoering van LEZ in Brussel als een noodzakelijke maatregel zien om de luchtkwaliteit te verbeteren. De gezondheid van alle Brusselaars heeft absolute voorrang en de invoering van de LEZ mag niet worden uitgesteld. “Financiële ondersteuning voor een eerlijke transitie en een beter uitgewerkt openbaar vervoer, kunnen een oplossing zijn, uitstel niet”, zegt een lezer.

Vier twijfelaars begrijpen de noodzaak van een lage-emissiezone maar pleiten eerder voor een tussenoplossing: een bewonerskaart die Brusselaars toelaat in de LEZ te rijden en wie van buitenaf komt moet betalen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Gezondheid , Mobiliteit , Debatteer Mee , Lage Emissiezone

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni