Om de Belgische nationale feestdag te vieren, brengt de internetzoekmachine Google hulde aan de Belgische wafel. Het logo van de website, de zogenaamde "doodle", laat zaterdag zowel de zachte Luikse wafel als de krokante Brusselse wafel zien. Die laatste mét aardbeien en slagroom.
Google eert Brusselse en Luikse wafel op 21 juli
Google merkt op dat België, ondanks zijn kleine oppervlakte, bekendstaat voor zijn veelheid aan smaken. "Het is ongetwijfeld om die reden dat er niet één maar twee soorten wafels bestaan in België. Je kan voor de Luikse wafel kiezen, met zijn afgeronde hoeken, zijn zachte textuur en zijn brokjes suiker die gesmolten zijn tijdens het bakken. Of voor de Brusselse wafel, die groot en rechthoekig is en een zachte en krokante textuur heeft en die meestal bestrooid wordt met bloemsuiker".
Honingraat
Volgens de legende werd de wafel in de 17de eeuw uitgevonden door de kok van de Prins van Luik. Het woord "wafel" komt dan weer van het oud-Franse "walfre", dat honingraat betekent. Want het is een smid die in de 13de eeuw de mal bedacht en zich daarvoor liet inspireren door de honingraten van de bijen.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Google aandacht schenkt aan een bekende Belgische persoon of gebeurtenis. Zo kregen in het verleden al de Ronde van Vlaanderen, Adolphe Sax en Roger Raveel een plaatsje in het logo van de zoekmachine. De doodle met de wafels is nog de hele zaterdag te zien op de homepagina.
Lees meer over: Brussel , actua , google , Brusselse wafel , wafel , 21 juli , nationale feestdag
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.