Het viaduct Herrmann-Debroux in Oudergem

| Het viaduct Herrmann-Debroux in Oudergem.

Afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct opgeschort: 'Beslissing voor volgende regering'

JP
© BRUZZ
25/09/2024

De gemeente Oudergem blijft pleiten voor de afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct. Maar, in weerwil van de verschillende studies die al zijn opgestart, is een definitieve datum voor de afbraak nog niet vastgelegd.

Het Herrmann-Debrouxviaduct, aan de E411-snelweg, is een belangrijke toegangsweg tot de hoofdstad. In 2021 werd de beslissing genomen om het viaduct af te breken, maar sindsdien is er weinig concreet geworden over de plannen om de snelweg om te vormen tot een stadsboulevard.

Al in 2019 benadrukte toenmalig staatssecretaris Pascal Smet (Vooruit.brussels) dat de vroegst mogelijke startdatum voor de afbraak 2025 zou zijn. In 2021 keurde ook de volledige regering het gewestelijk ontwikkelingsplan Herrmann Debroux goed, met daarin onder meer de afbraak van het viaduct.

Hoewel het complex de voorbije jaren weinig aandacht kreeg, is achter de schermen wel verder gewerkt. Zo startte Brussel Mobiliteit en De Werkvennootschap gezamenlijk een mobiliteitsstudie om de impact van het Richtplan van Aanleg Herrmann-Debroux te meten. Daarnaast heeft de MIVB een studie opgestart over de mogelijke verlenging van tram 8 van Herrmann-Debroux tot ADEPS.

Er werd ook een coördinatieplatform opgericht onder leiding van de Maatschappij Stedelijke Inrichting, dat alle betrokken partijen regelmatig samenbrengt om de voortgang te coördineren. Vanuit dit platform (met daarin de gemeente Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en verschillende gewestadministraties) werd gewerkt met een hypothetische datum voor de afbraak van het viaduct: 2030. Maar of dat haalbaar is, blijft voorlopig onzeker.

Tijdlijn voor de afbraak

"We wachten tot de studies over alternatieve mobiliteit zijn afgerond, zodat we duidelijkheid krijgen over de planning en het budget," zegt schepen Matthieu Pillois (Défi) van Oudergem. "Zonder een goed plan voor de omliggende wegen kunnen we het viaduct niet afbreken."

Ook de MIVB kan de uitbreiding van tram 8 nog niet uitvoeren, zo lang er geen duidelijkheid is over de afbraak van het viaduct. "We zijn er klaar voor, maar wachten op een duidelijke timing," zegt woordvoerder Laurent Vermeersch van de MIVB.

Voor grote mobiliteitsprojecten wacht de Brusselse regering eerst de studies af, voordat de budgetten worden vrijgemaakt. Vandaar dat het rondkrijgen van de financiering wordt doorgeschoven naar de volgende regering. Pas daarna kan een tijdlijn voor de afbraak van het viaduct en de herontwikkeling van de tram en de omgeving worden gemaakt, klinkt het op het kabinet van minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen).

Vanuit Oudergem hoopt schepen Lieve Jorens (Groen) dat de eerste steen aan de stadsboulevard in de volgende legislatuur wordt gelegd. "Ik hoop dat we snel tot concrete stappen komen en dat de begeleidende maatregelen worden uitgerold.”

Het Herrmann-Debrouxviaduct, dat dateert uit de jaren 1970, is hoe dan ook aan vervanging toe. De Brusselse regering besliste om het viaduct af te breken en te vervangen door een stadsboulevard, vergelijkbaar met de Van Praetlaan in Neder-over-Heembeek en de heraanleg van de Keizer Karellaan in Sint-Agatha-Berchem.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni