| Levering aan afhaalpunt in Elsene met een cargofiets (archiefbeeld).

Brussel kampioen in vracht vervoeren per fiets, sectorfederatie ziet nog groeipotentieel

© Belga
26/11/2024

Het Brussels Gewest domineert de markt van fietslogistiek in België. Zo’n 60 procent van de vrachtleveringen per fiets gebeuren in Brussel, dat blijkt uit cijfers van de sectorfederatie. Die ziet bovendien nog groeipotentieel in de steden, daar is de fiets gemiddeld sneller dan de bestelwagen.

De logistieke leveringen per fiets zijn tussen 2022 en 2023 verdubbeld in België, tot 3,1 miljoen in totaal, 60 procent van die leveringen vindt plaats in Brussel. Dat blijkt uit de barometer van de Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF). De federatie ziet bovendien nog veel mogelijkheden om dat aantal te doen toenemen.

Zeker in stedelijke omgevingen kan minstens één op de drie leveringen gebeuren met de fiets. "Cargofietsen en aanhangers kunnen tot 200 kg vervoeren en vormen dus een geloofwaardig alternatief voor de 'first & last mile'-leveringen", klinkt het.

Ook het aantal banen in de sector verdubbelde tussen 2022 en 2023, tot ongeveer 700. Maar dat is slechts een fractie van de naar schatting 225.000 jobs in de logistieke sector. Vrouwen zijn ook sterk ondervertegenwoordigd: een derde van de ondervraagde fietscargobedrijven telt geen enkel vrouwelijk personeelslid.

28 procent sneller

Sectorvertegenwoordiger BCLF wijst op een aantal voordelen van de leveringen per fiets: vorig jaar konden zij 3.078 ton CO2 besparen en 10,3 miljoen euro aan filekosten vermijden. Uit een onderzoek van de start-up Kale AI blijkt dat de cargofiets in Brussel gemiddeld 28 procent sneller was dat de bestelwagen. Daarnaast zijn er nog positieve effecten op het vlak van geluidsoverlast en verkeersongevallen.

De cargofiets blijft vooral een Brussels verhaal, 60 procent van de leveringen per fiets gebeuren in het Hoofdstedelijk Gewest, tegen 35 procent voor Vlaanderen en amper 5 procent in Wallonië. Maar op het totaal aantal professionele leveringen -naar schatting 381 miljoen in 2023- heeft de fiets nog altijd maar een zeer beperkt aandeel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , cargofiets , cargobike , logistiek , bestelwagen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni