Deelauto’s, -steps en fietsen bestaan al langer in Brussel, maar nu is er met Monkey Donkey ook een deelplatform voor cargofietsen. Een uur met een bakfiets van het deelplatform rijden is goedkoper dan twee liter benzine in de wagen pompen. “Met de lente en de stijgende brandstofprijzen verwachten we meer klanten.”
Brussel heeft nu ook deelplatform voor cargofietsen: 'Mijn leven is veranderd'
Monkey Donkey is het eerste deelplatform voor cargofietsen in Brussel. Gebruikers moeten de app downloaden, maken een account aan, voegen de betaalgegevens toe en kunnen vervolgens een fiets reserveren. Dat systeem werkt ongeveer zoals het platform van Cambio.
“Klanten kunnen een fiets reserveren om binnen het kwartier te gebruiken of ze kunnen de fiets reserveren voor een later moment”, legt medeoprichter Benjamin François uit. “De tarieven zijn toegankelijk: 3,50 euro per uur en een fiets huren kan al vanaf een halfuur. Het dagtarief is 25 euro, voor het hele weekend betaal je 40 euro.”
In tegenstelling tot de meeste deelstepplatforms gaat het hier niet om een freefloatingmodel. Monkey Donkey werkt met vaste ophaalpunten bij een aantal partners. Dat zijn doorgaans biowinkels als Färm in Elsene of aan Meiser. “We werken momenteel samen met zeven partners (in Ukkel, Elsene, Sint-Gillis, Brussel-Stad en Schaarbeek, nvdr.) en hebben tien fietsen in circulatie. Daar komen binnenkort zes fietsen bij en het is de bedoeling om uit te breiden tot vijftien partners”, aldus François.
Diefstal
Dat Monkey Donkey met vaste stations in winkels werkt, betekent wel dat gebruikers voorlopig nog niet 24/7 kunnen rekenen op de cargofietsen. “Als je een garage hebt of je kan je fiets veilig achterlaten op het gelijkvloers, dan kan je de fiets gerust ‘s nachts bijhouden. Maar anders vragen we om de fiets terug te brengen naar de winkel binnen de openingsuren”, gaat de medeoprichter van het deelplatform verder. “We werken aan een 24/7-oplossing en er zijn wel enkele mogelijkheden, maar gemakkelijk is het niet.”
Het risico op diefstal is immers groot, zeker als het om een fiets gaat met een waarde van gemakkelijk vijf- tot zesduizend euro. “Onze fietsen zijn wel verzekerd en ze zijn allemaal uitgerust met een gps-tracker. Een van onze fietsen was al eens gestolen. Die hebben we dankzij de gps-tracker drie dagen later teruggevonden in Antwerpen.”
De samenwerking met lokale partners als Färm-winkels biedt volgens Benjamin François wel verschillende voordelen. Het personeel van de winkels staat in voor het laden van batterijen en klein onderhoud. “Wij beheren al de rest, van reservaties tot betalingen en grotere onderhoudswerken”, aldus François. “De winkels gebruiken de fietsen ook om leveringen te doen, net als klanten die boodschappen naar huis brengen.”
Alternatief voor de auto
Monkey Donkey biedt niet alleen cargofietsen aan. Die zijn wel populairder, maar het Brusselse deelplatform biedt ook longtails aan, fietsen met twee kinderzitjes achterop. Benjamin François: “We zien allerlei gebruikers. Van kleine zelfstandigen die de cargofiets willen gebruiken voor leveringen, maar nog niet zo’n grote investering voor de aankoop willen doen. Er zijn mensen die onze fietsen gebruiken om de kinderen naar school te brengen, om boodschappen te doen of voor weekendritjes naar het bos.”
Binnen de stad kan de cargofiets een goed alternatief zijn voor de auto. François hoopt dat veel Brusselse autobestuurders de stap naar een tweewieler durven zetten. “Dat is ons doel. Ik heb al acht jaar een auto, maar die moet weg door de lage-emissiezone. Voor mijn eerste bedrijf had ik een cargofiets gekocht en sindsdien is mijn leven veranderd. Binnen de stad heb ik mijn auto voor niets meer nodig. Het idee is om andere Brusselaars diezelfde kans te bieden.”
Monkey Donkey is actief sinds afgelopen zomer. Sindsdien telt het platform meer dan 600 gebruikers, goed voor meer dan 1.500 uur op de fiets. Het platform hoopt en verwacht ook dat het aantal gebruikers de komende maanden nog zal stijgen. “Met de lente en de stijgende brandstofprijzen verwachten we meer klanten. Er is potentieel, want een platform als het onze bestond nog niet in Brussel.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , monkey donkey , cargofiets , deelplatform , fietsdeelplatform
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.