De Brusselaars wonen van alle Belgen gemiddeld het dichtst bij hun werk, maar zijn toch het vaakst heel ontevreden met hun pendeltijd. Dat blijkt uit onderzoek van HR-specialist SD Worx, die de regionale verschillen in het woon-werkverkeer in kaart brengt naar aanloop van de internationale Week van de Mobiliteit.
Brusselaars wonen dichtst bij werk, maar zijn toch ontevreden over pendeltijd
Brusselaars leggen gemiddeld elke dag zo'n 23 kilometer af voor hun woon-werkverkeer. Ondanks deze relatief korte afstand, spenderen ze opvallend veel tijd onderweg: het gaat om 57 minuten, oftewel bijna een uur per dag. Een op de vijf Brusselaars doet er zelfs langer over dan anderhalf uur per dag.
Eén op de drie pendelaars ervaart deze reistijd als tijdverspilling, zo blijkt uit een bevraging van SD Worx onder zo'n duizend Belgische pendelaars. 14,3 procent van de pendelaars binnen Brussel is 'heel ontevreden' over hun pendeltijd, het hoogste percentage van België. Daarnaast is 8,4 procent van de Brusselse pendelaars 'ontevreden', wat in lijn ligt met het algemene ontevredenheidspercentage in andere gebieden.
Brussel is een stedelijke regio met veel openbaar vervoer, wat de lange reisduur kan verklaren," legt HR-adviseur Katleen Jacobs uit. Dat speelt mogelijk een rol in de relatief lange reisduur. "Pendelaars moeten soms meerdere keren overstappen; van bus, tram naar metro. Hierdoor zijn mensen soms lang onderweg voor korte afstanden. Bovendien is Brussel een filegevoelig gebied, wat autorijden ook tijdrovend maakt."
Zo'n 37,5 procent van de Brusselaars is 'tevreden' met hun pendeltijd. Dit laat zien dat de meerderheid van de Brusselaars hun dagelijkse woon-werkverkeer als comfortabel ervaart. Het openbaar vervoer brengt voor sommigen ook voordelen met zich mee: nog wat muziek luisteren of lezen, een vergadering voorbereiden... "Eén op de vijf Brusselaars ziet onderweg nog kans om iets productiefs te doen," zegt Jacobs.
In Brussel is de gemiddelde woon-werkafstand 23 kilometer, wat de kortste afstand is in vergelijking met andere Belgische regio's. Toch kan de in Brussel pendeltijd oplopen tot 61 minuten voor één rit. Dus, hoewel de maximale afgelegde afstand per dag slechts 34 kilometer is, zijn Brusselse pendelaars vergelijkbaar lang of zelfs langer onderweg dan pendelaars in Limburg (56 km per dag) en Henegouwen (46 km per dag).
Daarnaast trekt Brussel het meest pendelaars aan van de andere provincies, zoals uit Vlaams- en Waals-Brabant maar ook uit Oost-Vlaanderen. Deze pendelaars van buiten Brussel zijn nog langer onderweg: "Het gemiddelde voor wie in Brussel werkt, bedraagt bijna anderhalf uur per dag (80 minuten heen en terug). Terwijl de Belg gemiddeld het liefst een half uur per traject zou willen pendelen, oftewel een uur per dag."
Thuiswerk en glijdende uren
De lange reistijd helpt waarschijnlijk niet mee met het feit dat één op drie Belgen het woon-werkverkeer als tijdverspilling ervaart. Om de uitdagingen aan te pakken, zouden beleidsmakers meer volgens SD Worx meer kunnen inzetten op duurzame mobiliteit, vooral in gebieden waar het openbaar vervoer nog niet voldoende is uitgebouwd. In Brussel zouden werkgevers glijdende uren kunnen toestaan of andere dagen kunnen kiezen als verplichte kantoordagen. "De meeste files ontstaan op dinsdag en donderdag, dagen waarop veel werkgevers hun werknemers naar kantoor laten komen," zegt Jacobs.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , mobiliteit , Week van de Mobiliteit , pendelaars